Newsy

Raz na sto


Tylko jeden na sto samorządów daje mieszkańcom możliwość załatwienia sprawy całkowicie przez Internet. W większości, rola stron internetowych ogranicza się do zamieszczania informacji i udostępnienia formularzy. Niemal wszystkie samorządy posiadają BIP.

Do pozyskiwania informacji i pobierania formularzy ograniczają się usługi udostępniane mieszkańcom na stronach internetowych urzędów gmin – wynika z badań MSWiA dotyczących stanu informatyzacji administracji publicznej. Jeden samorząd na sto stworzył możliwość załatwienia całej sprawy przez Internet

Według danych zebranych przez ministerstwo (MSWiA), niemal wszystkie samorządy posiadają Biuletyn Informacji Publicznej. Niewiele gorzej jest z oddzielnymi stronami internetowymi zawierającymi informacje o bieżących działaniach samorządu. W takie witryny zainwestowało 92% urzędów gmin.

Jak podkreśla resort, zdecydowana większość z nich spełniała standardy W3C (organizacji, która zajmuje się rekomendacjami dotyczącymi tworzenia stron www od strony technicznej).

Średnio co czwarty samorząd zdecydował się na otwarcie na czytelników nie polskojęzycznych (20% gmin i 40% powiatów). Najchętniej tłumaczono informacje na języki niemiecki i angielski. Przeglądając strony internetowe urzędów można natrafić także na języki rosyjski, francuski, a nawet czeski.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zapytało także o to, kto zajmuje się obsługą strony BIP. Z odpowiedzi samorządów wynika, że najczęściej zlecano to formie zewnętrznej (75%). W co drugim urzędzie przynajmniej część obowiązków wykonywali jednak pracownicy.

Wśród udogodnień i usług dostępnych dla interesantów na stronach internetowych samorządu najczęściej wymieniano możliwość pozyskiwania informacji oraz pobierania formularzy. Znacznie rzadziej pojawiły się odpowiedzi dotyczące odsyłania wypełnionych formularzy przez Internet, a zwłaszcza załatwienia drogą elektroniczną całości poszczególnych spraw.

Dobrze widać to na procedurach związanych z dokumentami tożsamości, zameldowaniem lub aktami stanu cywilnego. Co trzeci urząd gminy zadeklarował, że na jego stronach internetowych można znaleźć niezbędne wskazówki oraz wydrukować potrzebny formularz.

Jedynie co pięćdziesiąty stworzył jednak możliwość obsługi elektronicznych formularzy, a co setny zapewnił mieszkańcom opcję załatwienia tych spraw wyłącznie przez Internet.

Niemal co druga gmina zdecydowała się uruchomić na swoim terenie przynajmniej jeden PIAP (Publiczny Punkt Dostępu do Internetu). Najczęściej można go spotkać w województwie warmińsko-mazurskim (w niemal 40% gmin działają przynajmniej trzy takie punkty), a najrzadziej w świętokrzyskim.

Raport MSWiA „Stan informatyzacji urzędów administracji publicznej w Polsce” dotyczy roku 2008. Badanie (drogą elektroniczną i tradycyjną) zostało przeprowadzone w czerwcu 2009 r., a na ankiety ministerstwa odpowiedziało 1475 gmin i 280 starostw powiatowych.

źródło: www.samorzad.pap.pl
oprac. ops.pl angoc

Komentarze (0)

      5 + 5 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

Zmiany przepisów dotyczących ochrony danych osobowych coraz bliżej

18 maja 2018      TAGI:      
Trwają intensywne prace nad projektem ustawy o ochronie danych osobowych. Zmiany przepisów...»

Kolejna szansa na dofinansowanie z programu SENIOR +

18 maja 2018      TAGI:      
Ruszył uzupełniający nabór ofert w ramach programu „Senior+” edycja 2018. Wjego...»

GIODO ostrzega w sprawie RODO

18 maja 2018      TAGI:      
Z dniem 25 maja 2018r. wejdą w życie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie...»

Nie będzie zmian w 500+

09 maja 2018      TAGI:      
Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej wskazuje, że nie są planowane zmian...»

Nowe wysokości dodatków energetycznych

09 maja 2018      TAGI:      
W dniu 27.04.2018r. zostało opublikowane obwieszczenie Ministra Energii z dnia 23 kwietnia...»