Newsy

Protest wobec skandalicznych zmian wynagradzania pracowników w projektach systemowych OPS i PCPR

Od 1 stycznia 2012 weszły w życie poprawione Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Przyjęte rozwiązania spowodują, że wobec pracowników nie zatrudnionych na podstawie stosunku pracy ze środków EFS, premie i nagrody przestaną istnieć – dowiedziała się redakcja ops.pl

Skandal z wynagrodzeniami pracowników
w projektach systemowych OPS i PCPR

Od początku 2008 roku jednym z elementów projektów systemowych OPS i PCPR finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego było obok działań w obszarze aktywnej integracji upowszechniania aktywnej integracji i pracy socjalnej. Ta cześć projektu, przewiduje m.in. finansowanie dodatkowego wynagrodzenia dotychczas zatrudnionego pracownika, realizującego bezpośrednio zadania w zakresie aktywnej integracji formie dodatków/premii/nagród.

Zgodnie z art. 36 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 z późn. zm.) pracownikom przysługują dodatkowe składniki wynagrodzenia, w tym m.in. w formie: dodatku funkcyjnego, dodatku specjalnego, nagrody oraz dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki). Wszystkie ww. formy są możliwe do zastosowania w projektach PO KL., pod warunkiem zgodności z warunkami opisanymi w Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL.

Zgodnie z Zasadami przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych Ośrodków Pomocy Społecznej, Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie oraz Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, wydatki na dodatki/nagrody/premie dla pracowników pomocy społecznej bezpośrednio realizujących zadania na rzecz aktywnej integracji dokonywane do wysokości 15% zaplanowanej wartości zadania „Aktywna integracja”; pod warunkiem osiągnięcia zakładanej liczby uczestników. Przyznanie tej formy wsparcia finansowego nie mogło spowodować zmniejszenia dotychczas otrzymywanego wynagrodzenia pracownika socjalnego. Element ten był dość oczywistym wsparciem w związku z dodatkowymi zadaniami pracowników socjalnych. Kontrakty socjalne w istocie weszły do obiegu prawnego w 2005 roku, zaś projekty EFS uzbroiły je w bogate instrumentarium, wymagające – co oczywiste – dość pracochłonnych działań – przy skandalicznie niskich zarobkach pracowników. Od 2008 do 2011, a więc przez cztery lata mechanizm ten funkcjonował w sposób prawidłowy i bezkonfliktowy.

Tymczasem, od 1 stycznia 2012 weszły w życie poprawione Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W dokumencie tym doprecyzowano, że wydatki na premie i nagrody przyznawane są w związku z zaangażowaniem do realizacji zadań związanych z PO KL na podstawie stosunku pracy i są kwalifikowalne pod warunkiem, że ich wysokość odpowiada stawkom stosowanym u beneficjenta.

Oznacza to, ni mniej ni więcej, tylko stwierdzenie, że w stosunku do pracowników nie zatrudnionych na podstawie stosunku pracy ze środków EFS, premia i nagroda dla pracowników socjalnych (ale również księgowych!) którzy zatrudnieni są ze środków krajowych będzie niekwalifikowana. A co za tym idzie stracimy możliwość otrzymania tych dodatkowych środków.

W przypadku dodatków, bardzo wyraźnie w wytycznych podkreśla się że wysokość dodatku uzależniona jest od zakresu dodatkowych obowiązków, co może rodzić natychmiast działania niektórych IP, że realizacja kontraktów w czasie pracy nie jest dodatkowym zadaniem, choć w istocie jest. Dlatego istnieje również groźba, że dodatki będą mogły obowiązywać tylko przy działaniach poza normalnym czasem pracy.

Przyjęte zmiany mogą w dość istotny sposób spowodować poważne perturbacje w projektach OPS i PCPR, i popsuć znany już mechanizm. Oburzenie budzi fakt, że zmiany te weszły jakby „tylnymi drzwiami”, bez jakiejkolwiek refleksji i uwzględnienia stosowanej dotychczas specyfiki pomocy społecznej.

Jednak nie powinniśmy i nie możemy przyjąć takich zmian. Musimy zdecydować zaprotestować, wskazując bezsensowność takich rozwiązań. Ale skuteczność nasza jest tylko wtedy możliwa, gdy oddźwięk będzie szeroki. Dlatego też apelujemy do wszystkich ośrodków pomocy społecznej i powiatowych centrów pomocy rodzinie, do pracowników socjalnych o pisanie protestów, w formie mailowej, które należy kierować jednocześnie na adresy: media@mrr.gov.pl, sekretariatDZF@mrr.gov.pl,  sekretariatBM@mrr.gov.pl

Jeżeli będziemy milczeć, zmiany przejdą bez echa. Jeżeli natomiast się zmobilizujemy istnieje szansa na zmianę stanowiska. Ale tylko wtedy, gdy pokażemy, że mówimy jednym głosem. I że jest nas wielu. To ważny sprawdzian dla naszego środowiska.

źródło: info. własna
oprac. ops.pl angoc

Komentarze (0)

      2 + 4 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

seniorzy

Echa zmian w pomocy społecznej

09 listopada 2017      TAGI:      
Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zapowiedziała wprowadzenie zmian doustawy...»
foto

Projekt zmian do ustawy o pomocy społecznej

05 września 2017      TAGI:      
W dniu 9 sierpnia 2017 r. do sejmu wpłynął projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy...»
book-1836434_1280

Projekt zmian do ustaw dotyczących 500+, świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, KRD oraz pomocy społecznej

24 lutego 2017      TAGI:         
Trwają prace legislacyjne nad ustawą o zmianie niektórych ustaw w związku z zadaniami...»
connect-20333_960_720

Projekt zmian Ustawy o spółdzielniach socjalnych oraz niektórych innych ustaw

28 kwietnia 2017      TAGI:   
Trwają prace legislacyjne nad projektem ustawy o zmianie Ustawy o spółdzielniach...»
Postulat RPD w sprawie zmian m.in. Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

Postulat RPD w sprawie zmian m.in. Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

19 lipca 2016      TAGI:         
Rzecznik Praw Dziecka pismem z dnia 15.07.2016 r. wystąpił do Sejmowej Komisji Polityki...»