Newsy

Protest wobec skandalicznych zmian wynagradzania pracowników w projektach systemowych OPS i PCPR

Od 1 stycznia 2012 weszły w życie poprawione Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Przyjęte rozwiązania spowodują, że wobec pracowników nie zatrudnionych na podstawie stosunku pracy ze środków EFS, premie i nagrody przestaną istnieć – dowiedziała się redakcja ops.pl

Skandal z wynagrodzeniami pracowników
w projektach systemowych OPS i PCPR

Od początku 2008 roku jednym z elementów projektów systemowych OPS i PCPR finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego było obok działań w obszarze aktywnej integracji upowszechniania aktywnej integracji i pracy socjalnej. Ta cześć projektu, przewiduje m.in. finansowanie dodatkowego wynagrodzenia dotychczas zatrudnionego pracownika, realizującego bezpośrednio zadania w zakresie aktywnej integracji formie dodatków/premii/nagród.

Zgodnie z art. 36 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 z późn. zm.) pracownikom przysługują dodatkowe składniki wynagrodzenia, w tym m.in. w formie: dodatku funkcyjnego, dodatku specjalnego, nagrody oraz dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki). Wszystkie ww. formy są możliwe do zastosowania w projektach PO KL., pod warunkiem zgodności z warunkami opisanymi w Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL.

Zgodnie z Zasadami przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych Ośrodków Pomocy Społecznej, Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie oraz Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, wydatki na dodatki/nagrody/premie dla pracowników pomocy społecznej bezpośrednio realizujących zadania na rzecz aktywnej integracji dokonywane do wysokości 15% zaplanowanej wartości zadania „Aktywna integracja”; pod warunkiem osiągnięcia zakładanej liczby uczestników. Przyznanie tej formy wsparcia finansowego nie mogło spowodować zmniejszenia dotychczas otrzymywanego wynagrodzenia pracownika socjalnego. Element ten był dość oczywistym wsparciem w związku z dodatkowymi zadaniami pracowników socjalnych. Kontrakty socjalne w istocie weszły do obiegu prawnego w 2005 roku, zaś projekty EFS uzbroiły je w bogate instrumentarium, wymagające – co oczywiste – dość pracochłonnych działań – przy skandalicznie niskich zarobkach pracowników. Od 2008 do 2011, a więc przez cztery lata mechanizm ten funkcjonował w sposób prawidłowy i bezkonfliktowy.

Tymczasem, od 1 stycznia 2012 weszły w życie poprawione Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W dokumencie tym doprecyzowano, że wydatki na premie i nagrody przyznawane są w związku z zaangażowaniem do realizacji zadań związanych z PO KL na podstawie stosunku pracy i są kwalifikowalne pod warunkiem, że ich wysokość odpowiada stawkom stosowanym u beneficjenta.

Oznacza to, ni mniej ni więcej, tylko stwierdzenie, że w stosunku do pracowników nie zatrudnionych na podstawie stosunku pracy ze środków EFS, premia i nagroda dla pracowników socjalnych (ale również księgowych!) którzy zatrudnieni są ze środków krajowych będzie niekwalifikowana. A co za tym idzie stracimy możliwość otrzymania tych dodatkowych środków.

W przypadku dodatków, bardzo wyraźnie w wytycznych podkreśla się że wysokość dodatku uzależniona jest od zakresu dodatkowych obowiązków, co może rodzić natychmiast działania niektórych IP, że realizacja kontraktów w czasie pracy nie jest dodatkowym zadaniem, choć w istocie jest. Dlatego istnieje również groźba, że dodatki będą mogły obowiązywać tylko przy działaniach poza normalnym czasem pracy.

Przyjęte zmiany mogą w dość istotny sposób spowodować poważne perturbacje w projektach OPS i PCPR, i popsuć znany już mechanizm. Oburzenie budzi fakt, że zmiany te weszły jakby „tylnymi drzwiami”, bez jakiejkolwiek refleksji i uwzględnienia stosowanej dotychczas specyfiki pomocy społecznej.

Jednak nie powinniśmy i nie możemy przyjąć takich zmian. Musimy zdecydować zaprotestować, wskazując bezsensowność takich rozwiązań. Ale skuteczność nasza jest tylko wtedy możliwa, gdy oddźwięk będzie szeroki. Dlatego też apelujemy do wszystkich ośrodków pomocy społecznej i powiatowych centrów pomocy rodzinie, do pracowników socjalnych o pisanie protestów, w formie mailowej, które należy kierować jednocześnie na adresy: media@mrr.gov.pl, sekretariatDZF@mrr.gov.pl,  sekretariatBM@mrr.gov.pl

Jeżeli będziemy milczeć, zmiany przejdą bez echa. Jeżeli natomiast się zmobilizujemy istnieje szansa na zmianę stanowiska. Ale tylko wtedy, gdy pokażemy, że mówimy jednym głosem. I że jest nas wielu. To ważny sprawdzian dla naszego środowiska.

źródło: info. własna
oprac. ops.pl angoc

Komentarze (0)

      3 + 3 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

strajk_lodz

Zakończył się strajk pracowników MOPS w Łodzi

12 lutego 2016      TAGI:      
Podpisaniem porozumienia z pracodawcą i władzami miasta, zakończył się trwający...»
Postulat RPD w sprawie zmian m.in. Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

Apel RPD ws. zmian warunków urlopu dla rodziców adopcyjnych

12 maja 2017      TAGI:      
Rzecznik Praw Dziecka wystąpił do Prezydenta RP  z propozycją zmian legislacyjnych...»
angel-2690619_960_720

Zasiłek pogrzebowy – projekt zmian

19 września 2017      TAGI:      
Trwają w sejmie prace nad projektem zmiany ustawy emeryturach i rentach. Docelowo projekt...»
sun-451441_1280

Postulat o konieczności wprowadzenia nowych „narzędzi” dla pracowników socjalnych

07 lipca 2016      TAGI:      
Ustawodawca nałożył Ustawą z dnia z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy...»
violence-against-women-1169348_960_720

Surowsze kary dla sprawców przemocy wobec dzieci – prezydent podpisał ustawę

14 kwietnia 2017      TAGI:         
Prezydent RP podpisał w dniu 11.04.2017 r. Ustawę z dnia 23 marca 2017 r. o zmianie...»