Porady   

Organizacja, tryb przeprowadzania kontroli i sprawowania nadzoru w pomocy społecznej

Tematyka nadzoru i kontroli uwzględniona została w Ustawie o pomocy społecznej w dziale III. W art. 22 pkt. od 8 do 10 w/w Ustawy można znaleźć informacje o sposobie realizacji przez wojewodę jego zadań o charakterze nadzorczym i kontrolnym w pomocy społecznej.

Jak wynika z informacji w niej zawartych, wojewoda odpowiada za zadania kontroli i nadzoru w pomocy społecznej. Może on swoje czynności wykonywać wobec m.in.: placówek, które zapewniają całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym, w podeszłym wieku.

Podczas przeprowadzania kontroli i nadzoru w/w może zażądać wszystkich informacji potrzebnych do wykonania w/w czynności, przeprowadzenia oględzin obiektów, wzywania i przesłuchiwania świadków, żądania od pracowników jednostki udzielenia informacji w zakresie przeprowadzanej kontroli.

Wojewoda do przeprowadzenia tych działań upoważnia zespół inspektorów (pracowników ds. kontroli i nadzoru w pomocy społecznej) składający się z co najmniej 2 osób.

Wojewoda nie jest jednak jedynym organem, który odpowiada za nadzór i kontrolę. Nadzorować i kontrolować jednostki pomocy społecznej mogą także organy gmin, powiatów, województw. Należy jednak podkreślić, że organy jednostek samorządu terytorialnego mogą kontrolować samorządowe jednostki organizacyjne pomocy społecznej.

Mówiąc o kontroli i nadzorze, należy wymienić ich rodzaje. Pierwszą z nich jest kontrola kompleksowa, która – jak sama nazwa wskazuje – obejmuje wszystkie sfery organizacji i funkcjonowania jednostki. Przeprowadzana jest ona nie rzadziej niż raz na 3 lata. Kolejnym typem jest kontrola problemowa, która dotyczy tylko wybranych obszarów działania jednostki. Kolejnym rodzajem kontroli jest kontrola doraźna, przeprowadzana w przypadku powzięcia informacji dotyczących nieprawidłowości. Może być ona przeprowadzona w każdym czasie. Ostatnim typem kontroli jest kontrola sprawdzająca, która odbywa się w celu sprawdzenia czy zalecenia pokontrolne respektowane są w danej jednostce.

O każdym typie kontroli, za wyjątkiem ostatniej, jednostka zostaje powiadomiona na 7 dni przed rozpoczęciem kontroli.

Kontrola odbywa się w obecności kierownika lub przez niego wyznaczonego pracownika. Różnica występuje w przypadku kontroli doraźnej, która może się odbyć w obecności pracownika tej jednostki.

Osoby przeprowadzające kontrolę spisują w protokole dane dotyczące przeprowadzonej kontroli. Jeśli podczas kontroli zostały wyłapane nieprawidłowości, wojewoda może wydać zalecenia pokontrolne.

W sytuacji niezastosowania się do zaleceń pokontrolnych wojewoda może czasowo lub na stałe cofnąć zezwolenie na prowadzenie placówki, przewidziane są także kary finansowe.

Komentarze (0)

      3 + 4 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

Czy doliczamy do dochodu w pomocy społecznej gospodarstwo rolne, jeżeli jest wydzierżawione?

29 sierpnia 2017      TAGI:      
Jeżeli gospodarstwo posiadane przez rodzinę/osobę, która korzysta ze świadczeń...»

Praca na terminalu mobilnym w pomocy społecznej

02 sierpnia 2017      TAGI:      
  Podczas pracy na terminalu mobilnym istnieje możliwość zdefiniowania szablonów...»

Jakie zbiory danych powinien zgłosić do GIODO ośrodek pomocy społecznej?

Ośrodek pomocy społecznej winien zgłosić Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych...»

Rezygnacja ze wsparcia asystenta rodziny złożona przez rodzinę – czy Ośrodek Pomocy jest wówczas zobowiązany powiadomić sąd rodzinny?

02 sierpnia 2017      TAGI:      
Wszystko zależy od okoliczności, w wyniku których rodzina podjęła wcześniej współpracę...»