Porady   

Organizacja, tryb przeprowadzania kontroli i sprawowania nadzoru w pomocy społecznej

Tematyka nadzoru i kontroli uwzględniona została w Ustawie o pomocy społecznej w dziale III. W art. 22 pkt. od 8 do 10 w/w Ustawy można znaleźć informacje o sposobie realizacji przez wojewodę jego zadań o charakterze nadzorczym i kontrolnym w pomocy społecznej.

Jak wynika z informacji w niej zawartych, wojewoda odpowiada za zadania kontroli i nadzoru w pomocy społecznej. Może on swoje czynności wykonywać wobec m.in.: placówek, które zapewniają całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym, w podeszłym wieku.

Podczas przeprowadzania kontroli i nadzoru w/w może zażądać wszystkich informacji potrzebnych do wykonania w/w czynności, przeprowadzenia oględzin obiektów, wzywania i przesłuchiwania świadków, żądania od pracowników jednostki udzielenia informacji w zakresie przeprowadzanej kontroli.

Wojewoda do przeprowadzenia tych działań upoważnia zespół inspektorów (pracowników ds. kontroli i nadzoru w pomocy społecznej) składający się z co najmniej 2 osób.

Wojewoda nie jest jednak jedynym organem, który odpowiada za nadzór i kontrolę. Nadzorować i kontrolować jednostki pomocy społecznej mogą także organy gmin, powiatów, województw. Należy jednak podkreślić, że organy jednostek samorządu terytorialnego mogą kontrolować samorządowe jednostki organizacyjne pomocy społecznej.

Mówiąc o kontroli i nadzorze, należy wymienić ich rodzaje. Pierwszą z nich jest kontrola kompleksowa, która – jak sama nazwa wskazuje – obejmuje wszystkie sfery organizacji i funkcjonowania jednostki. Przeprowadzana jest ona nie rzadziej niż raz na 3 lata. Kolejnym typem jest kontrola problemowa, która dotyczy tylko wybranych obszarów działania jednostki. Kolejnym rodzajem kontroli jest kontrola doraźna, przeprowadzana w przypadku powzięcia informacji dotyczących nieprawidłowości. Może być ona przeprowadzona w każdym czasie. Ostatnim typem kontroli jest kontrola sprawdzająca, która odbywa się w celu sprawdzenia czy zalecenia pokontrolne respektowane są w danej jednostce.

O każdym typie kontroli, za wyjątkiem ostatniej, jednostka zostaje powiadomiona na 7 dni przed rozpoczęciem kontroli.

Kontrola odbywa się w obecności kierownika lub przez niego wyznaczonego pracownika. Różnica występuje w przypadku kontroli doraźnej, która może się odbyć w obecności pracownika tej jednostki.

Osoby przeprowadzające kontrolę spisują w protokole dane dotyczące przeprowadzonej kontroli. Jeśli podczas kontroli zostały wyłapane nieprawidłowości, wojewoda może wydać zalecenia pokontrolne.

W sytuacji niezastosowania się do zaleceń pokontrolnych wojewoda może czasowo lub na stałe cofnąć zezwolenie na prowadzenie placówki, przewidziane są także kary finansowe.

Komentarze (0)

      2 + 4 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

Doręczanie korespondencji przez Ośrodek Pomocy Społecznej

11 kwietnia 2016      TAGI:   
Procedurę doręczania korespondencji przez organy administracji publicznej (m.in. jednostki...»

Wynagrodzenie należne opiekunowi z tytułu sprawowania opieki przyznane przez sąd

19 maja 2016      TAGI:   
W świetle Ustawy o pomocy społecznej jednym ze świadczeń pieniężnych z pomocy...»

Zwrot kosztów stawiennictwa w Ośrodku Pomocy Społecznej

11 kwietnia 2016      TAGI:   
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016r....»

Proceduralne aspekty udzielania pomocy społecznej

16 maja 2016      TAGI:         
Istnieją dwie możliwości przyznania pomocy społecznej – może ona zostać udzielona...»

Formy pomocy dla usamodzielnionych wychowanków

24 maja 2016      TAGI:         
W dziale IV Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w art. 140 wymienione...»
Anka89 » 25 kwietnia 2017, 21:20

proszę, pomóżcie obliczyć dochód:/

mała czarna » 25 kwietnia 2017, 20:21

dzierżawa- wg umowy brak czynszu

elamarch » 25 kwietnia 2017, 15:16

ŚwiadczeniePielęgnacyjne-Pomocy

kasia7 » 25 kwietnia 2017, 15:05

ukrainiec

kasia7 » 25 kwietnia 2017, 15:03

czy to jest utrata i uzysk dochodu