Porady   

Dylematy etyczne pracy w pracy socjalnej i pomocy społecznej

Przez konflikt wartości rozumie się sytuację, w której określone wartości wykluczają się wzajemnie, a zatem zaistnienie jednej wartości wymaga poświęcenia innej.

Dylematy etyczne pojawiają się głównie podczas wykonywania pracy socjalnej, ponieważ wymaga ona ciągłego podejmowania decyzji i ponoszenia za nie odpowiedzialności. Ich podłożem jest konflikt norm i wartości, który pojawia się podczas interakcji z drugim człowiekiem.

Pracownik socjalny podejmując decyzje, ingeruje w życie innych osób, co niesie ze sobą ryzyko przekroczenia granic dopuszczalnego działania. Pracownik nigdy nie ma pewności, czy podejmuje właściwą decyzję. W zależności od sytuacji, problemu rodziny wymagane jest podjęcie odmiennej decyzji – pracownik musi wynaleźć wiele propozycji rozwiązania problemu, zanim zdecyduje się na, w jego opinii, najwłaściwszą. Dylemat pojawia się w sytuacji, kiedy pracownik zastanawia się jakie działanie podjąć: legalne czy skuteczne. Pracownik socjalny musi zdecydować, czy w określonej sytuacji podjąć działanie zgodne z przepisami prawa, które niekoniecznie będzie skuteczne, czy też takie, które przyniesie pożądane efekty.

Kolejnym dylematem pracownika socjalnego może być prawdomówność w stosunku do Klienta, a więc sytuacja, kiedy zastanawia się, co powinien powiedzieć petentowi, a czego nie.

Problematyczny jest fakt, iż pracownik socjalny jest z jednej strony urzędnikiem państwowym, z drugiej – niemalże obrońcą swojego Klienta. Z tego powodu powstaje konflikt: czy pozostać lojalnym wobec społeczeństwa, czy wobec Klienta.

Pracownik socjalny posiada szeroką wiedzę na temat rodziny czy osoby, z którą pracuje. Samo to generuje niekiedy dylemat w postaci chęci ukrycia bądź ujawnienia niektórych faktów związanych z sytuacją podopiecznych. Jeśli pracownik zdecyduje się ujawnić niektóre sytuacje z życia osoby lub rodziny, musi następnie zdecydować, komu może je przekazać (kierownikowi, psychologowi itp.).

Poważny dylemat pojawia się również na styku systemu wartości pracownika i systemu wartości wyznawanych przez Klienta.

Jak widać, dylematów, z którymi musi zmierzyć się pracownik socjalny, jest wiele. Powyższy tekst to jedynie ich zarys.

Komentarze (0)

      1 + 5 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

Zwrot kosztów stawiennictwa w Ośrodku Pomocy Społecznej

11 kwietnia 2016      TAGI:   
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016r....»

Przesłanki udzielenia pomocy pieniężnej na podstawie Ustawy o pomocy społecznej

12 kwietnia 2016      TAGI:      
Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy z dnia z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz....»

Zasady postępowania w sprawie świadczeń z pomocy społecznej

Pisząc o zasadach postępowania w pomocy społecznej, ich źródła należy szukać...»

Odpłatność za Dom Pomocy Społecznej

25 maja 2016      TAGI:   
Każdy Dom Pomocy Społecznej ma swój określony średni miesięczny koszt utrzymania...»

Kiedy świadczenia z pomocy społecznej są nienależnie pobrane?

11 kwietnia 2016      TAGI:      
Ustawodawca w Ustawie z dnia 12 marca 2003 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Z 2015 poz....»
rysia » 05 grudnia 2016, 14:25

Brak rozliczenia z Urzędem Skarbowym

NOWA w » 05 grudnia 2016, 14:16

centralizacja VAT

Danka48 » 05 grudnia 2016, 14:14

pytanie techniczne