Porady   

Odpowiedzialność etyczna pracownika socjalnego wobec Klienta

Pracownik socjalny ma obowiązek zachowywać etyczną postawę względem osób, z którymi pracuje. Jedną z tych grup są Klienci.

W związku z powyższym pracownik socjalny powinien przede wszystkim szanować godność klienta i jego prawo do samostanowienia. Należy podkreślić również konieczność równego traktowania Klientów, bez względu na ich poglądy religijne, orientację seksualną, wiek, płeć, przekonania polityczne oraz inne preferencje.

Kolejnym zobowiązaniem wynikającym z postawy etycznej jest zaangażowanie pracownika w rozwiązanie problemów Klienta przy wykorzystaniu całej swojej wiedzy, umiejętności i kompetencji. Nie powinien on wyręczać Klienta, ale motywować go do wysiłków na rzecz usamodzielnienia.

Pracownik socjalny nie powinien ukrywać informacji na temat dostępnych świadczeń, z których może korzystać Klient. Powinien udzielić pełnej, rzeczowej informacji o możliwym wsparciu, jakie Klient może otrzymać, jeśli znajduje się w trudnej sytuacji, z której nie potrafi wyjść przy wykorzystaniu własnych zasobów. Niejednokrotnie u pracownika może pojawiać się pomysł, by nie powiadamiać Klienta o możliwości skorzystania z określonego świadczenia tylko dlatego, żeby zaoszczędzić sobie pracy. Bez wątpienia jest to postawa nieetyczna. W przypadku skomplikowanej sytuacji pracownik powinien każdorazowo zaczerpnąć wiedzy od współpracowników, przełożonych w celu uzyskania niezbędnej pomocy. Z drugiej strony – w sytuacji, kiedy wnioskodawca zgłosi chęć zaprzestania pobierania świadczeń, ponieważ nie są mu one już potrzebne, pracownik ma obowiązek zaprzestać świadczenia pomocy.

Jeśli klient marnotrawi pomoc, pracownik ma prawo zgodnie z przepisami prawa zmodyfikować formę udzielanej pomocy.

Każdy pracownik jest zobowiązany do zachowania w tajemnicy powierzonych mu w toku wykonywania czynności zawodowych przez Klienta informacji. Gdyby zaistniała sytuacja wymagająca przekazania poufnych informacji o Kliencie innym osobom, pracownik ma taką możliwość, jednak jedynie w wypadku, kiedy przemawiają za tym ważne względy zawodowe.

Jak widać, w relacji pracownik – Klient po stronie pracownika istnieje wiele zobowiązań, z których musi się wywiązywać w swojej pracy. Przestrzeganie określonych zasad i dbałość o dobro Klienta świadczą o profesjonalizmie pracownika i jego postawie etycznej.

Powyższy tekst został opracowany na podstawie Kodeksu Etycznego Pracowników Socjalnych.

Komentarze (0)

      1 + 1 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

Dodatek 250 zł dla pracownika socjalnego

06 kwietnia 2016      TAGI:   
Pracownicy socjalni zatrudnieni w instytucjach pomocy społecznej, m.in. Ośrodkach...»

Wypalenie zawodowe pracownika socjalnego

13 lipca 2016      TAGI:   
Praca pracownika socjalnego wiąże się z emocjonalnym zaangażowaniem w sprawy Klienta....»

Jakie są zadania pracownika socjalnego?

24 sierpnia 2016      TAGI:      
Przepisy Ustawy o pomocy społecznej nakładają na pracownika socjalnego wiele zadań. Wpierwszej...»

Odpowiedzialność etyczna pracownika socjalnego wobec własnego zawodu

23 maja 2016      TAGI:   
Pracownik socjalny jest nie tylko jest zobowiązany do zachowania postawy etycznej względem...»

Na czym polega wyłączenie pracownika, organu postępowania administracyjnego?

Wyłączenie ze sprawy to powstrzymanie się od jakichkolwiek czynności w określonym...»