Zastosowanie Kodeksu postępowania administracyjnego w pomocy społecznej

Ustawa o pomocy społecznej wskazuje, aby w sprawach przez nią nieuregulowanych odnosić się do przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.

Kodeks postępowania administracyjnego jest zbiorem norm prawnych obowiązujących organy podczas prowadzonego postępowania, jego przepisy stosuje się w pomocy społecznej od chwili wszczęcia postępowania aż do jego zakończenia.

Kodeks postępowania administracyjnego nakazuje organom administracji publicznej działać na podstawie przepisów prawa, w toku postępowania podejmować działania w celu dokładnego wyjaśnienia i załatwienia sprawy.

Przepisy tejże ustawy regulują szczegółowo sposób postępowania.

W chwili złożenia wniosku o pomoc organ ma obowiązek dokonać wszczęcia postępowania (moment rozpoczęcia działań przez organ w związku ze złożonym podaniem), postępowanie można również wszcząć z urzędu. Wnioskodawca ma prawo brać czynny udział w postępowaniu, zgłaszać uwagi, prosić o wyjaśnienia, udostępnienie akt. Dzięki ustaleniom w kwestii terminów załatwienia sprawy organ ma obowiązek działać bez zbędnej zwłoki, ma określony czas na rozstrzygnięcie i wydanie decyzji. Wnioskodawca może złożyć zażalenie, jeżeli uważa, że organ zwleka z decyzją bądź przekroczył termin rozpatrzenia.

Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego pozwalają organowi na wezwanie strony w celu dopełnienia formalności. Jeżeli w toku postępowania pojawiły się okoliczności utrudniające rozstrzygnięcie, organ może postępowanie zawiesić. Każde postępowanie musi zakończyć się wydaniem decyzji, w której strona jest informowana o rozstrzygnięciu sprawy, podejmowanych czynnościach, przepisach, którymi organ się kierował w toku postępowania. Strona może złożyć odwołanie od decyzji, jeżeli się nie zgadza z wydaną decyzją. Organ może wydaną przez siebie decyzję zmienić lub uchylić jeżeli sytuacja wymaga takich działań, wznowić postępowanie, które zakończyło się już wydaniem decyzji.

Komentarze (0)

      5 + 5 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

Ogólne zasady sporządzania sprawozdań finansowych przez jednostki pomocy społecznej

20 maja 2016      TAGI:   
Ogólne zasady sporządzania sprawozdań finansowych przez jednostki pomocy społecznej...»

Cele kontroli zarządczej w jednostkach pomocy społecznej

23 maja 2016      TAGI:   
Cele kontroli zarządczej zostały określone w art. 68 Ustawy o finansach publicznych. Można...»

Zadania zlecone gminy w zakresie pomocy społecznej

W art. 18 Ustawy o pomocy społecznej można znaleźć informacje na temat zadań zleconych...»

Zdarzenie losowe w pomocy społecznej

12 kwietnia 2016      TAGI:      
W związku ze stratami poniesionymi w wypadku zdarzenia losowego osoba lub rodzina poszkodowana...»

Na podstawie jakich dokumentów ustala się prawo do uzyskania pomocy społecznej?

28 kwietnia 2016      TAGI:   
Chcąc uzyskać świadczenie z pomocy społecznej, należy złożyć wniosek w instytucji...»