Projekt stanowiska Rządu do projektu ustawy o zmianie Ustawy o pomocy społecznej

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej (druk nr 810 – http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/druk.xsp?nr=810) zakłada następujące zmiany do Ustawy o pomocy społecznej:

1) w art. 52 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

2. Rodzinny dom pomocy stanowi formę usług opiekuńczych i bytowych świadczonych całodobowo przez osobę fizyczną lub organizację pozarządową, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, dla nie mniej niż trzech i nie więcej niż ośmiu zamieszkujących wspólnie osób wymagających z powodu wieku lub niepełnosprawności wsparcia w tej formie.

2) w art. 53 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

3. Mieszkanie chronione może być prowadzone przez każdą jednostkę organizacyjną pomocy społecznej lub organizację pozarządową, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W dniu 08.11.2016 r. został opublikowany na stronie Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej  Projekt stanowiska Rządu wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie Ustawy o pomocy społeczne. Jak wskazuje Ministerstwo w w/w opinii, prawo do prowadzenia rodzinnych domów pomocy dzięki zmianie zyskałby cały szeroki podmiotów.

Z praktyki orzeczniczej Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej jako organu II instancji rozpatrującego odwołania od decyzji wojewodów wynika, iż niejednokrotnie podmioty prowadzące placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, dla których art. 67 i 69 Ustawy o pomocy społecznej wymaga zezwolenia właściwego wojewody, chcąc uniknąć kary za prowadzenie placówki bez zezwolenia, wskazują na prowadzenie usług w formie rodzinnego domu pomocy, nie mając jednocześnie zawartej umowy z gminą. W sytuacji znacznego poszerzenia kręgu podmiotów uprawnionych do prowadzenia rodzinnych domów pomocy wskazany problem „ucieczki” spod przepisów regulujących obowiązek uzyskania zezwolenia mógłby się nasilić.

W przytoczonej opinii Ministerstwo zajęło również stanowisko w sprawie proponowanych zmian dot. mieszkań chronionych – zachęcamy do zapoznania się z całością opinii.

Pełna treść projektu stanowiska dostępna jest pod adresem: http://www.mpips.gov.pl/download/gfx/mpips/pl/defaultopisy/10014/1/1/Stanowisko%20Rzadu%20druk%20810.doc

Komentarze (0)

      1 + 4 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

Postulat RPD w sprawie zmian m.in. Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

Rzecznik Praw Dziecka o konieczności szkoleń dla pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz członków zespołów interdyscyplinarnych

20 maja 2016      TAGI:      
Pismem z dnia 17.05.2016 r. Rzecznik Praw Dziecka zwrócił się do Ministra Rodziny...»
fear-1131143_1280

Prezydencki projekt nowelizacji KK – podwyższenie poziomu ochrony małoletnich

13 września 2016      TAGI:         
W dniu 08.09.2016 r. do sejmu wpłynął prezydencki projekt nowelizacji Kodeksu karnego...»
logosenat

Projekt nowelizacji Ustawy o pomocy społecznej bez poprawek

15 grudnia 2016      TAGI:   
Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej na posiedzeniu w dniu 12 grudnia...»
paragraph-1005411__180

Zmiany w Ustawie o pomocy społecznej od 1 kwietnia 2016 r.

11 marca 2016      TAGI:      
Ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2016r....»
irss

Kurs specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej – nowa edycja Warszawa (1/2016)

04 stycznia 2016      TAGI:      
Dział Szkoleń Instytutu Rozwoju Służb Społecznych ogłosił nabór na kurs...»
jkl » 22 stycznia 2017, 00:14

Opiekun prawny a dziecko w placówce op.-wych.

tito » 21 stycznia 2017, 20:13

Odpowiedź prof. Cenckiewicza

dzibar » 21 stycznia 2017, 17:15

Partia Zieloni