Projekt stanowiska Rządu do projektu ustawy o zmianie Ustawy o pomocy społecznej

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej (druk nr 810 – http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/druk.xsp?nr=810) zakłada następujące zmiany do Ustawy o pomocy społecznej:

1) w art. 52 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

2. Rodzinny dom pomocy stanowi formę usług opiekuńczych i bytowych świadczonych całodobowo przez osobę fizyczną lub organizację pozarządową, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, dla nie mniej niż trzech i nie więcej niż ośmiu zamieszkujących wspólnie osób wymagających z powodu wieku lub niepełnosprawności wsparcia w tej formie.

2) w art. 53 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

3. Mieszkanie chronione może być prowadzone przez każdą jednostkę organizacyjną pomocy społecznej lub organizację pozarządową, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W dniu 08.11.2016 r. został opublikowany na stronie Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej  Projekt stanowiska Rządu wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie Ustawy o pomocy społeczne. Jak wskazuje Ministerstwo w w/w opinii, prawo do prowadzenia rodzinnych domów pomocy dzięki zmianie zyskałby cały szeroki podmiotów.

Z praktyki orzeczniczej Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej jako organu II instancji rozpatrującego odwołania od decyzji wojewodów wynika, iż niejednokrotnie podmioty prowadzące placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, dla których art. 67 i 69 Ustawy o pomocy społecznej wymaga zezwolenia właściwego wojewody, chcąc uniknąć kary za prowadzenie placówki bez zezwolenia, wskazują na prowadzenie usług w formie rodzinnego domu pomocy, nie mając jednocześnie zawartej umowy z gminą. W sytuacji znacznego poszerzenia kręgu podmiotów uprawnionych do prowadzenia rodzinnych domów pomocy wskazany problem „ucieczki” spod przepisów regulujących obowiązek uzyskania zezwolenia mógłby się nasilić.

W przytoczonej opinii Ministerstwo zajęło również stanowisko w sprawie proponowanych zmian dot. mieszkań chronionych – zachęcamy do zapoznania się z całością opinii.

Pełna treść projektu stanowiska dostępna jest pod adresem: http://www.mpips.gov.pl/download/gfx/mpips/pl/defaultopisy/10014/1/1/Stanowisko%20Rzadu%20druk%20810.doc

Komentarze (0)

      4 + 2 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

rcl-250x150-1489566085

Początek opiniowania projektu o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją programu „Za życiem”

12 kwietnia 2017      TAGI:         
W dniu 07.04.2017 r. rozpoczął się proces opiniowania projektu z dnia 27.03.2017r.ozmianie...»
asos_logo_ai-01

Rządowy Program Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014 – 2020. Edycja 2017

17 listopada 2016      TAGI:         
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opublikowało regulamin otwartego...»
herb-rp-prezydent-pl-winieta

Nowelizacja Ustawy o pomocy społecznej – jest podpis prezydenta

28 grudnia 2016      TAGI:   
Prezydent podpisał w dniu 21.12.2016 r. Ustawę z dnia 2 grudnia 2016 r. o zmianie...»
horizontal-1015739__180

Projekt ustawy o zmianie Ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów

17 marca 2016      TAGI:      
Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 18 listopada 2014 r. sygn akt SK 7/11 orzekł,...»
najwyzsza-izba-kontroli-logo

Wyniki kontroli NIK-u dot. „Świadczenia pomocy osobom starszym przez gminy i powiaty”

15 kwietnia 2016      TAGI:         
W dniu 14.04.2016 r. została opublikowana informacja o wynikach kontroli dot. „Świadczenia...»