Z orzecznictwa sądów administracyjnych – „dochód z pola”

Art. 8 ust. 9 Ustawy o pomocy społecznej obliguje do przyjęcia, że z 1 ha przeliczeniowego uzyskuje się dochód miesięczny w wysokości 288 zł (wysokość ustalona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2015 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej). Do dochodu jednakże nie wlicza się dochodu z powierzchni użytków rolnych poniżej 1 ha przeliczeniowego.

Wnioskodawca może mieć zatem wątpliwości dlaczego, skoro nie zajmuje się gospodarstwem, Ośrodek wlicza mu dochód z tytułu jedynie posiadania przez niego użytków rolnych.

Jak podkreśla WSA w Białymstoku, obowiązujące przepisy nie przewidują możliwości ustalenia dochodu z gospodarstwa rolnego w innej wysokości niż określona w art. 8 ust. 9, nawet jeśli faktyczny dochód z tego tytułu nie jest uzyskiwany. Dla ustalenia dochodu na potrzeby postępowania w sprawach świadczeń z pomocy społecznej nie ma znaczenia, jakie rzeczywiste dochody osiągane są z gospodarstwa rolnego ani czy grunt jest w ogóle uprawiany. Decydujący jest tytuł własności lub posiadania gruntu oraz jego zaklasyfikowanie.

Wykładnia analizowanego art. 8 ust. 9 Ustawy o pomocy społecznej była wielokrotnie dokonywana w orzecznictwie sądów administracyjnych, w którym jednolicie przyjmuje się, iż przepis ten zakładający swego rodzaju fikcję prawną, nakazuje obligatoryjne przyjęcie ryczałtowego dochodu z gospodarstwa rolnego w wysokości wskazanej w tym przepisie. W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się również na możliwość sprzedaży lub dzierżawienia osobie trzeciej gospodarstwa, którego strona nie uprawia bądź które z jakichkolwiek przyczyn nie przynosi dochodów (por. wyroki NSA: z dnia 24 listopada 2011 r. sygn. akt I OSK 1154/11; z dnia 17 lutego 2010 r., sygn. akt I OSK 1292/09 i z dnia 7 grudnia 2009 r., sygn. akt I OSK 724/09; z dnia 7 grudnia 2009 r., I OSK 724/09; z dnia 21 października 2010 r., sygn. akt I OSK 928/10 – wszystkie dostępne w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych).

Dodatkowo należy zauważyć, że przepis art. 8 ust. 9 Ustawy o pomocy społecznej był też przedmiotem oceny Trybunału Konstytucyjnego, który wyrokiem z dnia 6 maja 2008 r., sygn. akt K 18/05 (Dz.U. Nr 82, poz. 503), orzekł o jego zgodności z art. 2 i art. 32 Konstytucji RP.

(WSA w Białymstoku II SA/Bk 719/16 z dnia 12.01.2017 r.)

Pełna treść orzeczenia: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/EAD5A73633

Komentarze (0)

      3 + 4 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

justice-2071539_1280

Z orzecznictwa sądów administracyjnych – wspólne gospodarowanie na tle Ustawy o pomocy społecznej

Na gruncie Ustawy o pomocy społecznej ustawodawca definiuje rodzinę jako osoby spokrewnione...»
legal-450202_1280

Z orzecznictwa sądów administracyjnych – 500+ a pomoc społeczna

W myśl art. 8 ust. 4 Ustawy o pomocy społecznej do dochodu, od którego uzależnione...»
justice-2060093_960_720

Z orzecznictwa sądów administracyjnych – rozstrzygnięcia sporu w zakresie kontraktu socjalnego

21 lutego 2017      TAGI:      
W celu określenia sposobu współdziałania w rozwiązywaniu problemów osoby lub rodziny...»
Ania@ » 20 października 2017, 22:46

Niski dochód czy to urlop wychowawczy

Sylvia114 » 20 października 2017, 21:20

ktoś mocny w temacie 500 plus

naataaa » 20 października 2017, 20:57

Obliczenia dochodu przez mcpr pomyłka?