Procedura egzekwowania nienależnie pobranych świadczeń z Funduszu Alimentacyjnego

Jeżeli Ośrodek poweźmie informację, że strona pobiera świadczenie, które jej się nie należy, wówczas pracownik wzywa stronę do Ośrodka w celu złożenia wyjaśnień i zaznajomienia się z aktami sprawy.

Stronę wzywamy Postanowieniem wszczynającym postępowanie i zgodnie z art. 10 Kpa. Umożliwiamy jej zaznajomienie się z aktami zgromadzonymi w sprawie oraz do wypowiedzenia się w tej sprawie:

(…) Organy administracji publicznej obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań (…).

Gdy strona zgłosi się do Ośrodka, przedstawia się jej wszystkie dokumenty zgromadzone w sprawie. Sporządza się protokół i strona ma możliwość wypowiedzenia się co do akt zebranych w sprawie. Każda uwaga jest protokołowana.

Następnie należy uchylić decyzję przyznającą świadczenie i w kolejnym punkcie orzec o kwocie nienależnej, a także określić termin zwrotu nienależnie pobranego świadczenia wraz z odsetkami lub poinformować o potrąceniach ze świadczeń bieżących. Za termin do spłaty ustala się termin np. końca miesiąca, kwartału – różnie praktykowane jest to w Ośrodkach.

Jeśli strona nie wpłaci określonej kwoty do wskazanego dnia, wysyła się jej upomnienie, a później, jeśli i to nie skutkuje, oddaje się sprawę do komornika sądowego.

W przypadku Funduszu Alimentacyjnego nienależnie pobrane świadczenia zwraca się wraz z odsetkami, które są naliczane od pierwszego dnia miesiąca, który następuje po dniu wypłaty świadczenia.

Komentarze (0)

      5 + 1 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

Przykładowa procedura odbierania dziecka z rodziny

07 czerwca 2016      TAGI:   
W sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka np. w związku z przemocą...»

Czy przesyłać dokumenty dot. świadczeń rodzinnych do innego Ośrodka w przypadku zmiany miejsca zamieszkania Klienta?

22 sierpnia 2017      TAGI:      
Należy tak zrobić, jeżeli Klient sam o to poprosi. W takiej sytuacji należy przesłać...»

Procedura Niebieskiej Karty

12 kwietnia 2016      TAGI:      
Zgodnie z intencją ustawodawcy zawartą w art. 9d Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. oprzeciwdziałaniu...»