Ogólnopolska konferencja integracyjno-szkoleniowa
1.Warsztaty terapii zajęciowej:
– cele działania warsztatu,
– uczestnicy warsztatu,
– organizatorzy warsztatów,
– zasady funkcjonowania warsztatu,
– sprzedaż wyrobów uczestników warsztatu,
– formy rehabilitacji zawodowej uczestników warsztatu,
– zasady finansowania warsztatu/ obowiązki powiatu
2. Kontrola działalności warsztatu terapii zajęciowej przez powiat.
3. Zasady przekazywania środków na dofinansowanie zadań w świetle przep. ustawy o finansach publicznych.
4. Odpowiedzialność z tytułu przekazywania środków publicznych:
– zasady odpowiedzialności dysponenta środków,
– zasady odpowiedzialności beneficjenta środków.
5. Ocena działalności warsztatów w świetle raportu Najwyższej Izby Kontroli.
6. Wsparcie indywidualne udzielane uczestnikom warsztatów:
– podstawowe uprawnienia osób niepełnosprawnych, możliwość uzyskania dofinansowania do:
a) likwidacji barier funkcjonalnych,
b) sprzętu rehabilitacyjnego,
c) uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym.
7. Kontrolowane wejście na rynek pracy uczestników warsztatów – możliwości organizacyjne jednostek prowadzących warsztaty.
II. „Psychiatria środowiskowa, terapia zajęciowa oraz aktywizacja zawodowa osób chorujących psychicznie”
Celem szkolenia jest nabycie przez uczestników szkolenia kompetencji w zakresie psychiatrycznej opieki środowiskowej niezbędnych do uczestnictwa w leczeniu i terapii osób chorujących psychicznie oraz wspierania i podejmowania interwencji w środowisku pacjenta.
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy m.in.:
- poszerzą swoją wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania osób niepełnosprawnych z zaburzeniami psychicznymi, czynników wpływających na spostrzeganie potencjału, potrzeb i ograniczeń osób niepełnosprawnych z zaburzeniami psychicznymi, metod pracyz podopiecznymi, monitorowania postępów leczenia, metod i form aktywizacji zawodowej osób chorujących psychicznie, rozpoznawania symptomów zachowania osoby chorującej psychicznie świadczących o zbliżającym się pogorszeniu stanu zdrowia.
- poznają aspekty prawne leczenia i opieki nad osobą z zaburzeniami psychicznymi-zdobędą praktyczne umiejętności w nawiązywaniu skutecznego kontaktu z osobą z w/w zaburzeniami, zachowania w sytuacjach trudnych wynikających z choroby podopiecznego, nawiązywania współpracy z najbliższym środowiskiem osoby chorej.
- zdobędą umiejętność pośredniczenia w udostępnianiu i efektywnym wykorzystaniu św. oferowanych przez system opieki, koordynowania działań służb funkcjonujących w systemie leczenia i wspierania osób chorujących psychicznie i ich rodzin.
1. Opieka psychiatryczna – formy i zadania
– Chorzy psychicznie i choroby psychiczne w perspektywie historycznej i kulturowej
– Uprzedzenia i stereotypy w społecznym spostrzeganiu, stygmatyzacja i autostygmatyzacja osób niepełnosprawnych z zaburzeniami psychicznymi.
– Formy opieki psychiatrycznej w Polsce
– Rola i zadania rodziny w rehabilitacji osób z zaburzeniami psychicznymi
– Koordynacja działań służb funkcjonujących w systemie leczenia i wsparcia osób chorujących psychicznie i ich rodzin,
– Zasady organizacji opieki środowiskowej
2. Opieka środowiskowa nad osobą chorą psychicznie i jej rodziną
– Tworzenie i organizacja przyjaznego środowiska dla osób chorujących psychicznie, budowanie sieci wsparcia społecznego, organizowanie grup samopomocy,
– Zespoły leczenia środowiskowego – rola, zadania oraz znaczenie zespołów w organizacji sieci wsparcia dla osób chorujących psychicznie.
– Rola i zadania terapeuty środowiskowego,
– Psychologiczny aspekt pomagania,
– Psychopatologia, podstawowe zespoły zaburzeń psychicznych, objawy kliniczne i formy pomocy / m. in. kryzys depresyjny, maniakalny, dysfotyczny, przewlekłe zaburzenia psychotyczne, zaburzenia wieku starczego
– Specyfika komunikacji z osobami niepełnosprawnymi z różnego typu zaburzeniami psychicznymi
-Sytuacje trudne w kontakcie z osobą chorą, interwencje psychoterapeutyczne, dylematy i zasady etyczne.
– Psychologiczne aspekty sytuacji osoby świadczącej pomoc osobie niepełnosprawnej z zaburzeniami psychicznymi,
– Przeciwdziałanie wypaleniu, organizacja superwizji, grup wsparcia
– Działania podejmowane w sytuacjach kryzysowych, symptomy zachowania osoby chorującej psychicznie świadczące o zbliżającym się pogorszeniu stanu zdrowia.
– Podstawy kontaktu z rodziną chorego- informowanie, angażowanie, współpraca, wspieranie.
– Psychoedukacja chorych i ich rodzin.
3. Aktywizacja społeczna i zawodowa osób z zaburzeniami psychicznymi
– Terapia zajęciowa – cele, zasady organizacji.
– Metody i formy aktywizacji zawodowej osób chorujących psychicznie.
– Treningi umiejętności interpersonalnych
– Treningi specyficznych kompetencji społecznych – cele, zasady organizacji
4. Regulacje prawne w zakresie leczenia i opieki nad osobą z zaburzeniami psychicznymi
– Ochrona zdrowia psychicznego- zagadnienia społeczno- prawne.
– Aspekty prawne opieki nad osobą z zaburzeniami psychicznymi
– Możliwości uzyskania wsparcia środowiskowego dla osób chorujących psychicznie- jednostki udzielające wsparcia, formy wsparcia oferowane przez te jednostki, zasady uzyskania pomocy.
– Realizacja zadań wynikających z Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego, w tym Powiatowe Programy Ochrony Zdrowia Psychicznego, praca zespołów koordynujących.Dobre praktyki w tym zakresie.
– Zastosowanie przymusu bezpośredniego w kontekście zmieniających się przepisów prawnych, realizacja zapisów Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie sposobu stosowania i dokumentowania zastosowania przymusu bezpośredniego oraz dokonywania oceny zasadności jego zastosowania w praktyce.
III. „Zespół Wypalenia Zawodowego kadry zarządzającej i pracowników – metody przezwyciężania problemów w pracy”
Celem szkolenia jest identyfikacja czynników sprzyjających wystąpieniu syndromu wypalenia zawodowego, a poprzez to wypracowanie konstruktywnych sposobów przeciwdziałania.
Analiza indywidualnej, zawodowej i emocjonalnej kondycji uczestników, ocena skuteczności stosowanej strategii radzenia sobie ze stresem i wypaleniem, a w konsekwencji doskonalenie umiejętności pokonywania zagrożeń zawodowych i rozwijanie odporności na ich działanie.
I. Mapa wypalenia zawodowego
– Czym jest wypalenie zawodowe?
– Wymiary wypalenia zawodowego
– Cele i oczekiwania względem pracy i ich wpływ na syndrom wypalenia.
II. Etapy wypalenia zawodowego:
– Fazy wypalenia zawodowego.
– Sygnały ostrzegawcze wypalenia (emocjonalne, fizyczne, związane z wykonywaną pracą)
– Czynniki determinujące wypalenie zawodowe – czynniki osobowościowe, czynniki organizacyjne
– Konsekwencje wypalenia zawodowego – dla jednostki, dla organizacji.
III. Profilaktyka i środki zaradcze:
– Diagnoza – co mnie wypala w pracy.
– Zmiana nieefektywnych nawyków.
– Praca nad własnymi zasobami i potencjałem.
– Środki zaradcze przeciwko wypaleniu zawodowemu.
IV. Radzenie sobie ze stresem:
– Rozróżnienie czym różni się stres od wypalenia zawodowego,
– Diagnoza stresorów w pracy,
– Fazy stresu.
– Strategie radzenia sobie ze stresem.
– Wybrane techniki relaksacyjne.
Wszystkie zajęcia będą prowadzone metodami aktywnymi, dostosowanymi do potrzeb uczestników. Poza wykładami, dyskusjami moderowanymi, prezentacjami prowadzącego, szkolenie uwzględnia ćwiczenia warsztatowe, obejmujące pracę w grupach, dyskusję na forum, burzę mózgów, demonstracje, studium przypadku, dyskusję kierowaną, wymianę doświadczeń, zespołowe rozwiązywanie zadań.
Informacja dla uczestników (PDF)
W celu uzyskania szczegółowych informacji na temat programu prosimy o kontakt telefoniczny lub zapraszamy na naszą stronę internetową www.vademecum.org.pl
Komentarze Ogólnopolska konferencja integracyjno-szkoleniowa (1)

Konferencja podsumowująca rok obowiązywania RODO w JST

Ogólnopolska konferencja integracyjno – szkoleniowa nt. form aktywizacji osób z niepełnosprawnością

Konferencja „Zarządzanie kryzysowe – komunikacja i kooperacja służb”

Kontrole w pomocy społecznej 2025 – odpowiedzialność kierownika JOPS (bezpłatne szkolenie online)

Standardy opieki nad dziećmi do lat 3 – webinarium
