Jaka powinna być jakość usług socjalnych? Wybrane inicjatywy na jej rzecz
O jakości usług socjalnych nie mówi się zbyt wiele, ponieważ uwaga koncentruje się zwykle na związanych z nimi aspektach prawnych.
W Stanach Zjednoczonych zainteresowanie jakością usług socjalnych zaczęło się już w latach 60. XX w. Ocena jakości usług dotyczyła wcześniej innych obszarów, dopiero później przeniesiona została na grunt usług socjalnych. Jakość usług dotyczy, oczywiście, procesu świadczenia tychże usług.
Aby usługi były jakościowo, świadczone powinny być przez personel posiadający właściwe kwalifikacje, powinny odbywać się we właściwych warunkach oraz z wykorzystaniem odpowiednich środków, za pomocą działań uznawanych za dobrą praktykę. Aby móc mówić o jakościowych usługach, powinny one przynosić pożądane efekty, być realizowane w odpowiedniej ilości oraz powinny być skierowane do osób, które ich rzeczywiście potrzebują.
Jakość usług socjalnych powinna zmieniać się stosownie do zmian zachodzących w wiedzy i z postępem technologicznym. Nie tylko powinny być one efektywne, ale również podlegać kontroli. Wkład w tworzenie jakości usług powinni mieć także sami Klienci.
Przykładem troski o jakość usług socjalnych (i rolę Klienta w tym procesie) jest tworzenie podręczników, z których Klienci dowiadują się, czego mogą oczekiwać od danej organizacji.
W Polsce opracowanym standardem był np. Gminny Standard Wychodzenia z Bezdomności. Powstał on w celu zwiększenia skuteczności i efektywności systemu rozwiązywania problemu bezdomności, a zatem – podniesienia jakości usług skierowanych do osób bezdomnych.
Innym przykładem tego typu inicjatyw – na rzecz zapobiegania wykluczeniu społecznego ze współudziałem osób bezpośrednio dotkniętych problem np. ubóstwa czy bezdomności – jest działalność organizacja ATD Czwarty Świat.