Zespół Interdyscyplinarny ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie
Ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie nałożono na gminy obowiązek podejmowania działań w celu przeciwdziałania przemocy w rodzinie poprzez utworzenie Zespołów Interdyscyplinarnych.
Członkami tychże Zespołów są pracownicy jednostek pomocy społecznej (np. kierownicy, pracownicy socjalni), gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji (np. kierownicy dzielnicowych), oświaty (np. dyrektorzy), ochrony zdrowia (np. lekarze), a także organizacji pozarządowych (np. ksiądz, członek stowarzyszenia). Mogą – lecz nie ma takiego obowiązku – być to również kuratorzy sądowi, prokuratorzy. Zespół Interdyscyplinarny posiada przewodniczącego, czasami także zastępcę przewodniczącego, oraz sekretarza. Obsługa organizacyjno-techniczna Zespołu leży w kompetencjach ośrodków pomocy społecznej.
Zespół działa w oparciu o przepisy w/w Ustawy, Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzory formularzy „Niebieska Karta”, a także w oparciu o uchwały podjęte przez miejscowe władze w sprawie trybu i sposobu powołania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania.
Przed przystąpieniem do pracy każdy członek Zespołu podpisuje oświadczenie o poufności informacji i danych. Przewodnicząca Zespołu Interdyscyplinarnego otrzymuje Niebieską Kartę – A, spisaną np. przez funkcjonariusza Policji podczas interwencji, po czym w ciągu 3 dni przekazuje ją osobom, które będą pracować w ramach danej procedury – może być to omawiany Zespół Interdyscyplinarny bądź powołana przez niego grupa robocza mogąca się składać z przedstawicieli tych samych jednostek.