Projekt zmiany w świadczeniach rodzinnych – świadczenie pielęgnacyjne

W dniu 2 grudnia 2016 r. został skierowany do pierwszego czytania projekt ustawy o zmianie Ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw. Przedmiotowy projekt jest konsekwencją m.in. wyroków Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13. We wskazanym wyroku TK orzekł o niezgodności z Konstytucją art. 17 ust. 1b Ustawy o świadczeniach rodzinnych w zakresie, w jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną po ukończeniu przez nią wieku określonego w tym przepisie ze względu na moment powstania niepełnosprawności.

Ponadto, jak czytamy w uzasadnieniu projektu w/w ustawy, stosowane obecnie przepisy różnicują sytuację prawną opiekunów dorosłych osób niepełnoprawnych w stosunku do opiekunów niepełnosprawnych dzieci. Stosowanie art. 17 ust. 1b Ustawy o świadczeniach rodzinnych jako kryterium identyfikacji beneficjentów świadczenia pielęgnacyjnego prowadzi do takiego zróżnicowania w obrębie prawa do świadczeń opiekuńczych, które traci swoje konstytucyjne uzasadnienie. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku prawa do zasiłku pielęgnacyjnego dla dorosłych osób niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym. Obecnie przysługuje on wyłącznie osobom, które stały się niepełnosprawne przed ukończeniem 21. roku życia. Powody takiego różnicowania, podobnie jak w przypadku świadczenia pielęgnacyjnego, nie znajdują uzasadnienia. Jednocześnie projektodawcy zauważają brak waloryzacji wskazanego zasiłku.

Projektodawcy proponują m.in. wprowadzenie w Ustawie o świadczeniach rodzinnych rozwiązania skutkującego przysługiwaniem wszystkim osobom sprawującym opiekę nad osobą z niepełnosprawnością jednego świadczenia opiekuńczego, tj. świadczenia pielęgnacyjnego, o ile rezygnują z zatrudnienia na rzecz faktycznej opieki nad osobą niepełnosprawną.

Pełna treść projektu ustawy dostępna jest adresem: http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/1310AA42AF068474C125807D0032C74E/%24File/1100.pdf

Komentarze (1)

      4 + 2 = ?    
A co z matkami - rencistkami, które też rezygnują z podjęcia pracy zarobkowej na rzecz opieki nad wymagającym całodobowej opieki dzieckiem, jednocześnie nie mają prawa do rezygnacji z prawa do renty przyznanej na stałe. Dlaczego nie mogą otrzymywać świadczenie pielęgnacyjnego, tak, jak zdrowe matki w podobnej sytuacji?
DODAŁ: Krystyna DNIA 17 maja 2017 O 10:00

ZOBACZ PODOBNE

świadczenie pielęgnacyjne

Świadczenie pielęgnacyjne a świadczenie rodzicielskie

W obrocie prawnym mamy wiele wyroków sądów administracyjnych, rozstrzygających niejednokrotnie...»
świadczenie wychowawcze na brata - orzeczenie WSA

Świadczenie wychowawcze na brata? Ważne orzeczenie WSA

03 września 2020      TAGI:         
Ustawa o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci określa warunki nabywania prawa do świadczenia...»
Nowelizacja ustawy o pomocy społecznej

Zmiany w kodeksie postępowania administracyjnego

W dniu 11.01.2021 r. została opublikowana ustawa z dnia 18 grudnia 2020 r. o zmianie...»
Od 1 stycznia 2021 r. powstaje ustawowy obowiązek zgłoszenia do ZUS zawieranych umów o dzieło. Tym samym umowy te trzeba wykazać w specjalnym formularzu RUD (zgłoszenie umowy o dzieło) w ciągu 7 dni od zawarcia. Formularz można przekazać przez internet – korzystając z Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Wskazany obowiązek nie dotyczył umów: - zawartych z własnym pracownikiem, - wykonywanych na rzecz własnego pracodawcy, ale zawartych z innym podmiotem, - zawartych z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności. Dodatkowo obowiązek nie będzie obejmował tych podmiotów i jednostek organizacyjnych, które nie są płatnikami składek. Źródło: https://www.gov.pl/web/rodzina/obowiazek-zglaszania-do-zus-umow-o-dzielo-zawieranych-od-1-stycznia-2021-r

Umowy o dzieło i ZUS. Duże zmiany od 1 stycznia

11 stycznia 2021      TAGI:      
Od 1 stycznia 2021 r. powstaje ustawowy obowiązek zgłoszenia do ZUS zawieranych umów...»