Kroczą zmiany w nieodpłatnej pomocy prawnej
Procedowane zmiany zakładają wprowadzenie możliwości udzielania porad za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość także poza stanem epidemii lub stanem zagrożenia epidemicznego, a także rezygnację z konieczności składania przez osobę uprawnioną oświadczenia, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej (rozwiązanie nie stanowi efektywnego narzędzia).
Beneficjent pomocy będzie mógł zatem dokonać wyboru w zakresie skorzystania z nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w punkcie osobiście lub za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość.
Co spowodują zmiany?
Procedowane rozwiązania mają pozwolić na:
– dostosowanie systemu do potrzeb beneficjentów (umożliwia wybór bardziej dogodnej formy pomocy),
– wyrównanie obciążenia między punktami na terenie kraju,
– skrócenie terminów oczekiwania na poradę (zamiast oczekiwać kilka dni na poradę stacjonarną w obciążonym punkcie, beneficjent otrzyma poradę zdalną niezwłocznie),
– korzystanie z pomocy osobom przebywającym poza granicami kraju,
– wykorzystanie możliwości specjalizacji punktów, jaką już przewiduje ustawa (zamiast „ogólnego” doradcy w najbliższym punkcie stacjonarnym, beneficjent zyska możliwość dostępu do doradcy wyspecjalizowanego w potrzebnym mu zagadnieniu w innym punkcie).
Docelowo ustawa miałaby wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Źródło:
https://legislacja.gov.pl/projekt/12390254/katalog/13086401#13086401
Komentarze Kroczą zmiany w nieodpłatnej pomocy prawnej (0)

Kontrole w pomocy społecznej 2025 – odpowiedzialność kierownika JOPS (bezpłatne szkolenie online)

Będą zmiany w zakresie ochrony przed mobbingiem

Uczelnia Korczaka – nowe możliwości rozwoju dla sektora pomocy społecznej

Uwaga – zmiany w przepisach prawa
PIERWSZA W POLSCE SZKOŁA TRENERÓW W POMOCY SPOŁECZNEJ
