Kryzysowe kryterium 2010
Z uwagi na trudną sytuację sektora finansów publicznych rząd nie może zaakceptować propozycji Komisji Trójstronnej ds. Społeczno-Gospodarczych, dotyczącej podwyższenia od 1 października 2010 r. kryteriów dochodowych uprawniających do świadczeń z pomocy społecznej. Propozycja ta rodziłaby takie skutki finansowe dla budżetów: państwa i samorządu terytorialnego, których nie można by sfinansować w 2010 i 2011 roku.
W swojej uchwale Komisja Trójstronna ds. Społeczno-Gospodarczych chce podwyższenia od 1 października br. obowiązujących kryteriów dochodowych, uprawniających do świadczeń z pomocy społecznej:
• dla osoby samotnie gospodarującej – do kwoty nie przekraczającej 546 zł na osobę (obecnie 477 zł);
• dla osoby w rodzinie – do kwoty nie przekraczającej 415 zł na osobę (obecnie 351 zł).
Efektem tych zmian byłoby także podwyższenie kwoty
dochodu z 1 ha przeliczeniowego z 207 do 240 zł.
Z szacunków przedstawionych przez Komisję wynika, że przyjęcie tych propozycji spowodowałoby skutki finansowe:
• w 2010 r. (od 1 października br.) wzrost wydatków o ok. 166,8 mln zł, z tego: dla budżetu państwa – ok. 142,4 mln zł, dla budżetów gmin – 17,5 mln zł oraz dla powiatów – 6,9 mln zł;
• w 2011 r. wzrost wydatków o ok. 667,4 mln zł, w tym dla budżetu państwa – ok. 569,5 mln zł, dla budżetów gmin – 70,2 mln zł, dla powiatów – 27,7 mln zł.
Rząd chce przede wszystkim podkreślić, że przyjęcie propozycji Komisji skutkowałoby koniecznością stałego zwiększenia wydatków na realizację świadczeń wypłacanych z budżetów: państwa i samorządu terytorialnego, co utrudniałoby Polsce ograniczanie deficytu sektora finansów publicznych.
Rząd zwraca uwagę, że oprócz świadczeń z pomocy społecznej, z budżetu finansowane są także inne działania wspierające rodziny wychowujące dzieci, m.in. świadczenia rodzinne, pomoc w dożywianiu dzieci, opłacanie składki zdrowotnej za dzieci przebywające w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, finansowanie wypoczynku letniego dzieci z terenów wiejskich.
Ponadto, w wyniku weryfikacji niektórych świadczeń rodzinnych, od 1 listopada 2009 r. zostały podwyższone zasiłki rodzinne oraz świadczenie pielęgnacyjne. Spowodowało to skutki budżetowe w 2009 r. na poziomie 190 mln zł (listopad-grudzień) i w 2010 r. w wysokości 1.033 mln zł. Z kolei od 1 stycznia 2010 r. zostało zniesione kryterium dochodowe uprawniające do świadczenia pielęgnacyjnego, co spowodowało skutki finansowe dla budżetu państwa w tym roku w wysokości 24,8 mln zł. Łącznie w 2010 r. dodatkowe wydatki budżetowe wyniosły 1.057,8 mln zł.
Zdaniem rządu, także skutki tegorocznej powodzi
dodatkowo obciążą budżet w 2010 i 2011 r.
więcej na ten temat w serwisie ops.pl
Nadal kryzysowe kryterium – rok 2010
Jakie będą następstwa tej decyzji?
Oznacza to, że w najbliższych latach, kiedy minimum egzystencji będzie rosnąć wraz ze wzrostem cen, a progi dochodowe do świadczeń z pomocy społecznej będą zamrożone, rodziny żyjące poniżej granicy skrajnego ubóstwa mogą nie otrzymać zasiłków z pomocy społecznej.
Po zamrożeniu progów nie wzrośnie też maksymalna wysokość zasiłku stałego – aktualnie 444 zł. Podobnie będzie z wynoszącą 1647 zł podstawą świadczenia dla dziecka wychowującego się w rodzinie zastępczej, na usamodzielnienie, na zagospodarowanie w formie rzeczowej i kontynuowanie nauki. Kwoty te są powiązane z wysokością kryterium dochodowego, podobnie jak odpłatność za usługi opiekuńcze dla seniorów i osób niepełnosprawnych, wyżywienie w ramach systemu publicznej pomocy społecznej.
Kryzysowa waloryzacja kryterium – rok 2009
źródło: www.premier.gov.pl / forum ops.pl
oprac. ops.pl angoc