Partnerzy

      Newsy

Doradca nie awansuje?


Na stanowisko urzędnicze w samorządzie nie można awansować doradcy, asystenta oraz pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi – wyjaśnia MAiC. Resort nie wyklucza doprecyzowania przepisów w tym zakresie.

Na stanowisko urzędnicze w samorządzie nie można awansować doradcy, asystenta oraz pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi.

Według resortu administracji zastosowanie instytucji awansu wewnętrznego jest możliwe, ale wyłącznie w ramach stanowisk o charakterze urzędniczym.

W opinii MAiC, nie można awansować na stanowisko urzędnicze (obsadzane co do zasady w drodze naboru) pracownika zatrudnionego na stanowisku z kategorii stanowisk doradców i asystentów oraz pomocniczych i obsługi (stanowisk nieurzędniczych, wobec których ustawodawca nie przewiduje procedury naboru).

Zdaniem posła Bogdana Rzońcy, który skierował do MAiC interpelację w tej sprawie, samorządy obchodzą przepisy dotyczące rekrutacji na stanowiska urzędnicze. Parlamentarzysta zwrócił uwagę na niejasną treść art. 12 ustawy o pracownikach, który określa, iż wolnym stanowiskiem urzędniczym jest stanowisko, na które nie został przeniesiony pracownik samorządowy danej jednostki.

Jego zdaniem literalne brzmienie przepisu wskazuje, że przeniesiony na stanowisko urzędnicze może być pracownik samorządowy zatrudniony w jednej z trzech kategorii stanowisk.

Według Rzońcy, taka interpretacja przepisów prowadzi do tego, iż goniec – stanowisko pomocnicze i obsługi – po przepracowaniu 8 miesięcy w danej jednostce może w drodze awansu wewnętrznego (z pominięciem służby przygotowawczej) zostać przeniesiony na stanowisko urzędnicze.

W odpowiedzi MAiC przypomina, że „każda ewentualna próba przeniesienia pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku nieurzędniczym na stanowisko o charakterze urzędniczym może zostać oceniona, w świetle obowiązujących reguł prawnych, jako próba obejścia przewidzianej prawem procedury naboru, a w konsekwencji również służby przygotowawczej unormowanej w art. 19 analizowanej pragmatyki”.

Resort przyznaje jednak, że wątpliwości interpretacyjne związane z art. 12 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych są zasadne i „zostaną wzięte pod uwagę w przypadku podjęcia przez resort administracji i cyfryzacji działań zmierzających w kierunku nowelizacji przedmiotowej ustawy”.



źródło: www.samorzad.pap.pl
oprac. ops.pl angoc

Komentarze Doradca nie awansuje? (0)

      3 + 3 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

Czyste powietrze - szkolenie 2

Zmiany w programie „Czyste powietrze”. 2 edycja. Szkolenie online na żywo

23 kwietnia 2025      TAGI:   
Zapraszamy na drugą edycję szkolenia online pt. Zmiany w programie "Czyste powietrze",...»
Legislacja w konstytucji – konferencja online

Legislacja w konstytucji – konferencja online

23 kwietnia 2025      TAGI:      
W dniu 23 maja 2025 r. w trybie online o godz. 9.00 odbędzie się organizowana przez...»
Apel do Ministerstwa w sprawie bezpieczeństwa pracowników pomocy społecznej

Apel do Ministerstwa

23 kwietnia 2025      TAGI:         
Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej, reagując...»
NIK przyjrzała się cyberbezpieczeństwu w samorządach

NIK krytycznie o cyberbezpieczeństwie w samorządach

22 kwietnia 2025      TAGI:      
Najwyższa Izba Kontroli przyjrzała się cyberbezpieczeństwu w samorządach. Jak...»
Dodatek dopełniający do renty socjalnej

Dodatek dopełniający do renty socjalnej

22 kwietnia 2025      TAGI:         
Osoby uprawnione do renty socjalnej, które są całkowicie niezdolne do pracy, jak...»
Deficyt kandydatów na opiekunów prawnych dla osób ubezwłasnowolnionych całkowicie

Deficyt kandydatów na opiekunów prawnych dla osób ubezwłasnowolnionych całkowicie

16 kwietnia 2025      TAGI:         
Rzecznik Praw Obywatelskich zaniepokojony długością postępowań wiążących się...»