Partnerzy

      Newsy

Doradca nie awansuje?


Na stanowisko urzędnicze w samorządzie nie można awansować doradcy, asystenta oraz pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi – wyjaśnia MAiC. Resort nie wyklucza doprecyzowania przepisów w tym zakresie.

Na stanowisko urzędnicze w samorządzie nie można awansować doradcy, asystenta oraz pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi.

Według resortu administracji zastosowanie instytucji awansu wewnętrznego jest możliwe, ale wyłącznie w ramach stanowisk o charakterze urzędniczym.

W opinii MAiC, nie można awansować na stanowisko urzędnicze (obsadzane co do zasady w drodze naboru) pracownika zatrudnionego na stanowisku z kategorii stanowisk doradców i asystentów oraz pomocniczych i obsługi (stanowisk nieurzędniczych, wobec których ustawodawca nie przewiduje procedury naboru).

Zdaniem posła Bogdana Rzońcy, który skierował do MAiC interpelację w tej sprawie, samorządy obchodzą przepisy dotyczące rekrutacji na stanowiska urzędnicze. Parlamentarzysta zwrócił uwagę na niejasną treść art. 12 ustawy o pracownikach, który określa, iż wolnym stanowiskiem urzędniczym jest stanowisko, na które nie został przeniesiony pracownik samorządowy danej jednostki.

Jego zdaniem literalne brzmienie przepisu wskazuje, że przeniesiony na stanowisko urzędnicze może być pracownik samorządowy zatrudniony w jednej z trzech kategorii stanowisk.

Według Rzońcy, taka interpretacja przepisów prowadzi do tego, iż goniec – stanowisko pomocnicze i obsługi – po przepracowaniu 8 miesięcy w danej jednostce może w drodze awansu wewnętrznego (z pominięciem służby przygotowawczej) zostać przeniesiony na stanowisko urzędnicze.

W odpowiedzi MAiC przypomina, że „każda ewentualna próba przeniesienia pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku nieurzędniczym na stanowisko o charakterze urzędniczym może zostać oceniona, w świetle obowiązujących reguł prawnych, jako próba obejścia przewidzianej prawem procedury naboru, a w konsekwencji również służby przygotowawczej unormowanej w art. 19 analizowanej pragmatyki”.

Resort przyznaje jednak, że wątpliwości interpretacyjne związane z art. 12 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych są zasadne i „zostaną wzięte pod uwagę w przypadku podjęcia przez resort administracji i cyfryzacji działań zmierzających w kierunku nowelizacji przedmiotowej ustawy”.



źródło: www.samorzad.pap.pl
oprac. ops.pl angoc

Komentarze Doradca nie awansuje? (0)

      4 + 2 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

Deregulacja prawa gospodarczego i administracyjnego

Deregulacja prawa gospodarczego i administracyjnego

18 czerwca 2025      TAGI:      
W dniu 12 czerwca 2025 r. została opublikowana ustawa z dnia 21 maja 2025 r. o zmianie...»
Będą zmiany w ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3

Będą zmiany w ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3

17 czerwca 2025      TAGI:      
Trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o opiece nad dziećmi w wieku dolat...»
„Wyzwania w udzieleniu informacji publicznej” - seminarium

„Wyzwania w udzieleniu informacji publicznej” – seminarium

17 czerwca 2025      TAGI:   
W dniu 25 czerwca w godz. 10.00–14:30 w Lublinie odbędzie się seminarium pt.„Wyzwania...»
Wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w budżetówce na rok 2026

Wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w budżetówce na rok 2026

16 czerwca 2025      TAGI:      
Rada Ministrów przyjęła niedawno propozycję średniorocznych wskaźników wzrostu...»
Rodzic nie będzie potrzebował już zaświadczenia

Rodzic nie będzie potrzebował już zaświadczenia

16 czerwca 2025      TAGI:      
Trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom...»
Nowy wzór legitymacji dokumentującej niepełnosprawność

Nowy wzór legitymacji dokumentującej niepełnosprawność

16 czerwca 2025      TAGI:      
W dniu 3 czerwca 2025 r. zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy...»