Partnerzy

      Newsy

Doradca nie awansuje?


Na stanowisko urzędnicze w samorządzie nie można awansować doradcy, asystenta oraz pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi – wyjaśnia MAiC. Resort nie wyklucza doprecyzowania przepisów w tym zakresie.

Na stanowisko urzędnicze w samorządzie nie można awansować doradcy, asystenta oraz pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi.

Według resortu administracji zastosowanie instytucji awansu wewnętrznego jest możliwe, ale wyłącznie w ramach stanowisk o charakterze urzędniczym.

W opinii MAiC, nie można awansować na stanowisko urzędnicze (obsadzane co do zasady w drodze naboru) pracownika zatrudnionego na stanowisku z kategorii stanowisk doradców i asystentów oraz pomocniczych i obsługi (stanowisk nieurzędniczych, wobec których ustawodawca nie przewiduje procedury naboru).

Zdaniem posła Bogdana Rzońcy, który skierował do MAiC interpelację w tej sprawie, samorządy obchodzą przepisy dotyczące rekrutacji na stanowiska urzędnicze. Parlamentarzysta zwrócił uwagę na niejasną treść art. 12 ustawy o pracownikach, który określa, iż wolnym stanowiskiem urzędniczym jest stanowisko, na które nie został przeniesiony pracownik samorządowy danej jednostki.

Jego zdaniem literalne brzmienie przepisu wskazuje, że przeniesiony na stanowisko urzędnicze może być pracownik samorządowy zatrudniony w jednej z trzech kategorii stanowisk.

Według Rzońcy, taka interpretacja przepisów prowadzi do tego, iż goniec – stanowisko pomocnicze i obsługi – po przepracowaniu 8 miesięcy w danej jednostce może w drodze awansu wewnętrznego (z pominięciem służby przygotowawczej) zostać przeniesiony na stanowisko urzędnicze.

W odpowiedzi MAiC przypomina, że „każda ewentualna próba przeniesienia pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku nieurzędniczym na stanowisko o charakterze urzędniczym może zostać oceniona, w świetle obowiązujących reguł prawnych, jako próba obejścia przewidzianej prawem procedury naboru, a w konsekwencji również służby przygotowawczej unormowanej w art. 19 analizowanej pragmatyki”.

Resort przyznaje jednak, że wątpliwości interpretacyjne związane z art. 12 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych są zasadne i „zostaną wzięte pod uwagę w przypadku podjęcia przez resort administracji i cyfryzacji działań zmierzających w kierunku nowelizacji przedmiotowej ustawy”.



źródło: www.samorzad.pap.pl
oprac. ops.pl angoc

Komentarze Doradca nie awansuje? (0)

      2 + 1 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

Nieznane zaproszenie na spotkanie? - oszustwo

Nieznane zaproszenie na spotkanie?

23 czerwca 2025      TAGI:      
CERT Polska ostrzega o nowej metodzie oszustwa. Tym razem oszuści wysyłają zaproszenie...»

Będzie zmiana właściwości organu

21 czerwca 2025      TAGI:      
Trwają pracę nad projektem ustawy o zmianie ustawy o opłacie skarbowej. Projektodawca...»

Co się zmieni w ustawie o przeciwdziałaniu przemocy domowej?

21 czerwca 2025      TAGI:      
Trwają prace nad nowelizacją ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej. Nowelizacja...»

Będą zmiany w kodeksie pracy

21 czerwca 2025      TAGI:      
Prezydent w dniu 18 czerwca 2025 r. podpisał ustawę z dnia 4 czerwca 2025 r. o zmianie...»
Kwota wolna pod podatku

Kwota wolna od podatku

20 czerwca 2025      TAGI:   
Czy w Polsce kwota wolna od podatku jest niska i czy jest szansa na to, że w najbliższym...»
Deregulacja prawa gospodarczego i administracyjnego

Deregulacja prawa gospodarczego i administracyjnego

18 czerwca 2025      TAGI:      
W dniu 12 czerwca 2025 r. została opublikowana ustawa z dnia 21 maja 2025 r. o zmianie...»