Partnerzy

      Newsy

Doradca nie awansuje?


Na stanowisko urzędnicze w samorządzie nie można awansować doradcy, asystenta oraz pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi – wyjaśnia MAiC. Resort nie wyklucza doprecyzowania przepisów w tym zakresie.

Na stanowisko urzędnicze w samorządzie nie można awansować doradcy, asystenta oraz pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi.

Według resortu administracji zastosowanie instytucji awansu wewnętrznego jest możliwe, ale wyłącznie w ramach stanowisk o charakterze urzędniczym.

W opinii MAiC, nie można awansować na stanowisko urzędnicze (obsadzane co do zasady w drodze naboru) pracownika zatrudnionego na stanowisku z kategorii stanowisk doradców i asystentów oraz pomocniczych i obsługi (stanowisk nieurzędniczych, wobec których ustawodawca nie przewiduje procedury naboru).

Zdaniem posła Bogdana Rzońcy, który skierował do MAiC interpelację w tej sprawie, samorządy obchodzą przepisy dotyczące rekrutacji na stanowiska urzędnicze. Parlamentarzysta zwrócił uwagę na niejasną treść art. 12 ustawy o pracownikach, który określa, iż wolnym stanowiskiem urzędniczym jest stanowisko, na które nie został przeniesiony pracownik samorządowy danej jednostki.

Jego zdaniem literalne brzmienie przepisu wskazuje, że przeniesiony na stanowisko urzędnicze może być pracownik samorządowy zatrudniony w jednej z trzech kategorii stanowisk.

Według Rzońcy, taka interpretacja przepisów prowadzi do tego, iż goniec – stanowisko pomocnicze i obsługi – po przepracowaniu 8 miesięcy w danej jednostce może w drodze awansu wewnętrznego (z pominięciem służby przygotowawczej) zostać przeniesiony na stanowisko urzędnicze.

W odpowiedzi MAiC przypomina, że „każda ewentualna próba przeniesienia pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku nieurzędniczym na stanowisko o charakterze urzędniczym może zostać oceniona, w świetle obowiązujących reguł prawnych, jako próba obejścia przewidzianej prawem procedury naboru, a w konsekwencji również służby przygotowawczej unormowanej w art. 19 analizowanej pragmatyki”.

Resort przyznaje jednak, że wątpliwości interpretacyjne związane z art. 12 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych są zasadne i „zostaną wzięte pod uwagę w przypadku podjęcia przez resort administracji i cyfryzacji działań zmierzających w kierunku nowelizacji przedmiotowej ustawy”.



źródło: www.samorzad.pap.pl
oprac. ops.pl angoc

Komentarze Doradca nie awansuje? (0)

      2 + 2 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

Anonimizacja dokumentów a Prezes UODO

12 lipca 2025      TAGI:      
UODO zwraca uwagę, że w obowiązujących przepisach nie ma dokładnej instrukcji...»

Rzecznik praw uczniowskich coraz bliżej

12 lipca 2025      TAGI:   
Trwają konsultacja publiczne projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo oświatowe oraz...»

Rusza kolejny program osłonowy

12 lipca 2025      TAGI:      
Ministerstwo ogłosiło kolejny program osłonowy - „Wspieranie jednostek samorządu...»
Emerytury czerwcowe na nowo

Emerytury czerwcowe na nowo

11 lipca 2025      TAGI:      
Parę dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która na nowo definiuje...»
mObywatel

mObywatel i emerytura

11 lipca 2025      TAGI:      
Aplikacja mObywatel wciąż zwiększa swą funkcjonalność. Dzięki przegłosowaniu...»
„Kawa z FUS-em”

„Kawa z FUS-em”

10 lipca 2025      TAGI:   
Zakład Ubezpieczeń Społecznych, wychodząc naprzeciw potrzebom społecznym, przygotował...»