Dialog Motywujący w teorii i praktyce
Książka \”Dialog Motywujący w teorii i praktyce. Motywowanie do zmiany w pracy socjalnej i terapii\” została przygotowana przez zespół autorski związany z Polskim Towarzystwem Terapii Motywującej. Współredaktorkami i autorkami książki są: Jadwiga Jaraczewska – przewodnicząca Zarządu Głównego PTTM oraz Izabela Krasiejko – autorka m.in. uznanych prac poświęconych metodyce działania asystenta rodziny.
Publikacja została wydana w uznanej serii Problemy Pracy Socjalnej Wyd. Edukacyjnego Akapit z Torunia. W książce znajduje się opis założeń, metod oraz przykładów zastosowania Dialogu Motywującego – nowatorskiego modelu budowania motywacji.
Zazwyczaj pracownicy służb społecznych wiedzą, co mają robić (zasady pracy są szczegółowo opisane w literaturze przedmiotu i przepisach prawa). Brakuje natomiast szczegółowego opisu sposobów, czyli metod pracy opartych na dowodach naukowych. Niniejsza publikacja jest więc odpowiedzią na to zapotrzebowanie. W pracy wiele zapisów diaologów pokazujących zastosowanie zasad i metod w metodycznym działaniu pracownika socjalnego, asystenta rodziny, terapeuty.
Jak czytamy we Wstępie, \”tematem książki jest Dialog Motywujący (DM) – specyficzna metoda wyzwalania i wzmacniania motywacji, stosowana w pracy z osobami mało zmotywowanymi. DM zakłada, iż pomoc jest najbardziej skuteczna, kiedy klient wewnętrznie zaangażuje się w proces zmian. Niezwykle duże znaczenie ma tu postawa osoby udzielającej specjalistycznej pomocy w stosunku do klienta. Postawa specjalisty często bardziej niż cokolwiek innego, warunkuje niepowodzenie lub sukces tego procesu. (…) Zgodnie ze współczesnymi celami pomocy społecznej, w modelu Dialogu Motywującego klient postrzegany jest w nowej roli – jako podmiot zmiany, a nie jako bierny odbiorca \”opieki\” społecznej. Nowoczesny model pracy socjalnej (socjalno-wychowawczej, opiekuńczej i terapeutycznej), zakłada potrzebę poszukiwania rozwiązań aktywizujących klienta, skoncentrowanych na jego potencjale i ukierunkowanych na dialogową z nim relację. Czasy nakazów i zakazów już się skończyły. Znakomita większość pracowników pomocy społecznej zrozumiała te zmiany i podąża teraz innym nurtem komunikacji i motywowania. Nie zawsze metody stosowane tradycyjnie muszą być jedynymi. Można szukać i próbować innych, niż dotychczas stosowaliśmy sposobów motywowania. (…)
Praktyczny aspekt książki akcentują również jej recenzenci. Przykładowo prof. Ewa Kantowicz pisze: \”.Monografia ma więc kapitalne znaczenie dla budowania profesjonalnej wiedzy i rozwiązań praktycznych w pracy socjalnej z wybranymi kategoriami klientów. (…) Niewątpliwie recenzowane opracowanie znajdzie szerokie grono odbiorców zarówno wśród teoretyków, jak i praktyków pracy socjalno-wychowawczej i terapeutycznej, będąc ważnym uzupełnieniem dotychczasowych publikacji skoncentrowanych na podejściach nastawionych na rozwiązaniach.\”. Z kolei prof. Beata Szluz podkreśla, że \”Książka (…) stanowi propozycję dla osób podejmujących działania w dziedzinie pomocy społecznej. Przybliża Czytelnikowi zajmujący i jednocześnie ważny temat dotyczący nowoczesnego modelu świadczenia pomocy człowiekowi. Przedstawione w publikacji zagadnienia zostały ukazane zarówno w ujęciu teoretycznym, jak również praktycznym, co umożliwi ich zastosowanie. Publikacja jest skierowana i niezbędna dla pracowników socjalnych, socjologów, pedagogów, psychologów, a także polityków społecznych\”.
Książkę można zamawiać przez sklep Wydawnictwa Akapit
https://www.sklep.weakapit.pl/product.php?id=430
lub też bezpośrednio kontaktując się
pocztą e-mail – adres: info@weakapit.pl
oprac. ops.pl angoc
Komentarze Dialog Motywujący w teorii i praktyce (0)
Dialog Motywujący w teorii i praktyce

Konferencja naukowa z cyklu „Praca socjalna w teorii i działaniu”

Konferencja: „Krajowy Dialog o Przyszłości Pracy”
Dodatki mieszkaniowe w praktyce
OSL w praktyce
