Partnerzy

      Porady   

Cele kontroli zarządczej w jednostkach pomocy społecznej

Cele kontroli zarządczej zostały określone w art. 68 Ustawy o finansach publicznych.

Można wyróżnić siedem podstawowych celów kontroli zarządczej:

1. Zgodność działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi:
– weryfikowanie, czy ogólnie obowiązujące akty prawne międzynarodowe i akty prawa miejscowego są respektowane;
2. Skuteczność i efektywność działania:
– opracowanie systemu reagowania w przypadku odkrycia nieprawidłowości;
3. Wiarygodność sprawozdań:
– dokonanie oceny merytorycznej dokumentów w celu sporządzenia sprawozdań wynikających z charakteru danej jednostki.
4. Ochrona zasobów:
– pogrupowanie zasobów w zależności od ich ważności, sprawdzenie przestrzegania  przepisów o poufności, przystępności i wyłączności danych w zależności od ich ważności i przeznaczenia.
5. Przestrzeganie i promowanie zasad etycznego postępowania:
– ustalenie i wdrożenie w życie kodeksu etyki.
6. Efektywność i skuteczność przepływu informacji:
– sprawdzenie przepływu informacji, jej efektywności, pomiędzy różnymi komórkami jednostki, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości – stworzenie działań naprawczych.
7. Zarządzenie ryzykiem:
– określenie obszarów ryzyka i systemu ocen zarządzania ryzykiem.

Kontrola zarządcza charakteryzuje się długofalowością swojego działania. Istnieje ona po to, by przezwyciężyć problemy oraz osiągnąć założone cele w instytucji w sposób zgodny z prawem, oszczędny i terminowy.

Kontrolę zarządczą ustanawia kierownik danej jednostki. Określa on cel, zagrożenia, które mogą przyczynić się do jego nieosiągnięcia, następnie opracowuje działania zmierzające do zapobiegania zagrożeniom. Udział w tym procesie powinni brać także pracownicy, którzy na właściwym etapie zgłaszają przełożonemu problemy w celu znalezienia ich rozwiązania. Na koniec powinien zostać stworzony raport, który pomoże w przyszłości zapobiegać ewentualnym niepowodzeniom.

Działania kontroli zarządczej powinny być sprawdzane przez audyt wewnętrzny, ponieważ pozwoli to zebrać rzetelne dane na temat skuteczności i efektywności działań na rzecz realizacji określonych celów.

Komentarze Cele kontroli zarządczej w jednostkach pomocy społecznej (0)

      3 + 1 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

Rezygnacja ze wsparcia asystenta rodziny złożona przez rodzinę – czy Ośrodek Pomocy jest wówczas zobowiązany powiadomić sąd rodzinny?

02 sierpnia 2017      TAGI:      
Wszystko zależy od okoliczności, w wyniku których rodzina podjęła wcześniej współpracę...»

Uchylenia decyzji z pomocy społecznej z urzędu lub z wniosku. Różnice w podstawie prawnej

09 sierpnia 2017      TAGI:      
  Decyzję, którą strona ma przyznane świadczenie z pomocy społecznej, można...»

Zastosowanie Kodeksu postępowania administracyjnego w pomocy społecznej

Ustawa o pomocy społecznej wskazuje, aby w sprawach przez nią nieuregulowanych odnosić...»

Zwrot kosztów stawiennictwa w Ośrodku Pomocy Społecznej

11 kwietnia 2016      TAGI:   
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016r....»

Na podstawie jakich dokumentów ustala się prawo do uzyskania pomocy społecznej?

28 kwietnia 2016      TAGI:   
Chcąc uzyskać świadczenie z pomocy społecznej, należy złożyć wniosek w instytucji...»

Organizacja, tryb przeprowadzania kontroli i sprawowania nadzoru w pomocy społecznej

06 maja 2016      TAGI:   
Tematyka nadzoru i kontroli uwzględniona została w Ustawie o pomocy społecznej wdziale...»
chiklya1 » 02 maja 2025, 12:51

Kiedy zaksięgować płatność?

nextdoornurse » 01 maja 2025, 17:25

nursing care for dementia

Karolin@ » 30 kwietnia 2025, 14:20

art. 31 śr

Wik7. » 30 kwietnia 2025, 13:49

Decyzja