Cele kontroli zarządczej w jednostkach pomocy społecznej
Cele kontroli zarządczej zostały określone w art. 68 Ustawy o finansach publicznych.
Można wyróżnić siedem podstawowych celów kontroli zarządczej:
1. Zgodność działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi:
– weryfikowanie, czy ogólnie obowiązujące akty prawne międzynarodowe i akty prawa miejscowego są respektowane;
2. Skuteczność i efektywność działania:
– opracowanie systemu reagowania w przypadku odkrycia nieprawidłowości;
3. Wiarygodność sprawozdań:
– dokonanie oceny merytorycznej dokumentów w celu sporządzenia sprawozdań wynikających z charakteru danej jednostki.
4. Ochrona zasobów:
– pogrupowanie zasobów w zależności od ich ważności, sprawdzenie przestrzegania przepisów o poufności, przystępności i wyłączności danych w zależności od ich ważności i przeznaczenia.
5. Przestrzeganie i promowanie zasad etycznego postępowania:
– ustalenie i wdrożenie w życie kodeksu etyki.
6. Efektywność i skuteczność przepływu informacji:
– sprawdzenie przepływu informacji, jej efektywności, pomiędzy różnymi komórkami jednostki, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości – stworzenie działań naprawczych.
7. Zarządzenie ryzykiem:
– określenie obszarów ryzyka i systemu ocen zarządzania ryzykiem.
Kontrola zarządcza charakteryzuje się długofalowością swojego działania. Istnieje ona po to, by przezwyciężyć problemy oraz osiągnąć założone cele w instytucji w sposób zgodny z prawem, oszczędny i terminowy.
Kontrolę zarządczą ustanawia kierownik danej jednostki. Określa on cel, zagrożenia, które mogą przyczynić się do jego nieosiągnięcia, następnie opracowuje działania zmierzające do zapobiegania zagrożeniom. Udział w tym procesie powinni brać także pracownicy, którzy na właściwym etapie zgłaszają przełożonemu problemy w celu znalezienia ich rozwiązania. Na koniec powinien zostać stworzony raport, który pomoże w przyszłości zapobiegać ewentualnym niepowodzeniom.
Działania kontroli zarządczej powinny być sprawdzane przez audyt wewnętrzny, ponieważ pozwoli to zebrać rzetelne dane na temat skuteczności i efektywności działań na rzecz realizacji określonych celów.