Nienależnie pobrane świadczenie z pomocy społecznej – postępowanie
Ustawa o pomocy społecznej w art. 6 par. 16 wyjaśnia pojęcie nienależnie pobranego świadczenia. Rozumie go jako świadczenie pieniężne uzyskane na podstawie przedstawionych nieprawdziwych informacji lub niepoinformowania o zmianie sytuacji materialnej czy osobistej.
Poniżej zostaną omówione dwa przypadki postępowania z nienależnie pobranym świadczeniem. Pierwszym z nich jest sytuacja, w której decyzja nie wyszła jeszcze z obiegu prawnego. Oznacza, to że w tej sytuacji można ją zmienić lub uchylić, co określa art. 106 ust. 5 Ustawy o pomocy społecznej.
Drugim przypadkiem jest sytuacja, w której decyzja wyszła już z obiegu prawnego, wówczas następuje tryb wznowieniowy. Np.: Klient zgłosił się do OPS w celu złożenia wniosku o zasiłek okresowy w dn. 4.01.2015 r., oświadczył, że nie podjął pracy, decyzja została wydana i obowiązywała do 31 marca 2015 r. Po upływie tego czasu wyszło na jaw, że w/w w dn. 15 stycznia 2015 r. podjął pracę, co zataił.
W tej sytuacji należy wznowić postępowanie, następnie uchylić decyzję i przyznać pomoc społeczną w takiej wysokości, w jakiej mu przysługuje. Następnie należy odczekać 14 dni, aż decyzja się uprawomocni. Po tym okresie do Klienta wysyłane jest zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie stwierdzenia, że określona kwota jest świadczeniem nienależnie pobranym i podlega zwrotowi. Po otrzymaniu przez Klienta zawiadomienia należy odczekać 7 dni, po czym organ wydaje decyzję o stwierdzeniu, że świadczenie jest nienależnie pobrane. Po uprawomocnieniu się decyzji do Klienta wysyłane jest zawiadomienie o zobowiązaniu do zwrotu nienależnie pobranego świadczenia. Po upływie 7 dni od otrzymania pisma sporządza się wywiad w celu zobowiązania do zwrotu nienależnie pobranego świadczenia. Postępowanie kończy potrącenie nienależnie pobranego świadczenia w ratach albo odstąpienie od żądania zwrotu tego świadczenia, jeśli mogłoby to wpłynąć na znaczne pogorszenie się sytuacji klienta.