Rola, zadania koordynatora w pracach Zespołu interdyscyplinarnego
Nazwa „koordynator” wskazuje, że jest to osoba czuwająca nad pracą grupy (koordynująca jej pracę).
Zadania koordynatora mogą być określone w regulaminie dotyczącym funkcjonowania Zespołu interdyscyplinarnego. Jego obowiązki w poszczególnych Zespołach mogą się od siebie różnić, w zależności od treści regulaminu.
Koordynator jest członkiem Zespołu interdyscyplinarnego kierującym pracami Grupy roboczej. Zespół w danej sprawie może powołać Grupę roboczą pracującą nad ustaniem przemocy w rodzinie. Bez obecności koordynatora Zespół nie posiadałby na bieżąco istotnych informacji w sprawie. Koordynator przekazuje członkom Grupy wskazówki, zalecenia, uwagi otrzymywane od Zespołu.
W chwili otrzymania informacji o powołaniu Grupy w danej sprawie może zorganizować pierwsze jej spotkanie. Koordynator może wyznaczać terminy następnych spotkań, sporządzać i przekazywać pełną dokumentację do zespołu. Może też po posiedzeniu danej Grupy zbierać informacje na temat postępów pracy z daną rodziną. Wskazuje Grupie na konieczność dokonania modyfikacji planu, jeżeli wymaga tego sytuacja. Pomaga podjąć decyzję w sprawie zakończenia działań w ramach procedury.
Najlepszą organizację uzyskuje się, jeżeli koordynatorem zostaje pracownik Ośrodka Pomocy Społecznej, gdyż to organ ten posiada obowiązek zapewnienia Zespołowi obsługi organizacyjno-technicznej. Wszelka dokumentacja może wówczas być przechowywana w siedzibie Ośrodka. Koordynator ma bieżący dostęp do poszczególnych spraw. Może ściśle współpracować z pracownikami socjalnymi wykonującymi monitoring sytuacji rodziny dotkniętej zjawiskiem przemocy.
Koordynator pełni funkcję doradczą, można zgłaszać się do niego w sytuacji wystąpienia problemów, wątpliwości.
Towarzyszy członkom grupy roboczej na każdym etapie ich pracy. Jest informatorem Zespołu w sprawie sytuacji poszczególnych rodzin, w których występuje przemoc.