Projekt stanowiska Rządu do projektu ustawy o zmianie Ustawy o pomocy społecznej

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej (druk nr 810 – http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/druk.xsp?nr=810) zakłada następujące zmiany do Ustawy o pomocy społecznej:

1) w art. 52 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

2. Rodzinny dom pomocy stanowi formę usług opiekuńczych i bytowych świadczonych całodobowo przez osobę fizyczną lub organizację pozarządową, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, dla nie mniej niż trzech i nie więcej niż ośmiu zamieszkujących wspólnie osób wymagających z powodu wieku lub niepełnosprawności wsparcia w tej formie.

2) w art. 53 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

3. Mieszkanie chronione może być prowadzone przez każdą jednostkę organizacyjną pomocy społecznej lub organizację pozarządową, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W dniu 08.11.2016 r. został opublikowany na stronie Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej  Projekt stanowiska Rządu wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie Ustawy o pomocy społeczne. Jak wskazuje Ministerstwo w w/w opinii, prawo do prowadzenia rodzinnych domów pomocy dzięki zmianie zyskałby cały szeroki podmiotów.

Z praktyki orzeczniczej Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej jako organu II instancji rozpatrującego odwołania od decyzji wojewodów wynika, iż niejednokrotnie podmioty prowadzące placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, dla których art. 67 i 69 Ustawy o pomocy społecznej wymaga zezwolenia właściwego wojewody, chcąc uniknąć kary za prowadzenie placówki bez zezwolenia, wskazują na prowadzenie usług w formie rodzinnego domu pomocy, nie mając jednocześnie zawartej umowy z gminą. W sytuacji znacznego poszerzenia kręgu podmiotów uprawnionych do prowadzenia rodzinnych domów pomocy wskazany problem „ucieczki” spod przepisów regulujących obowiązek uzyskania zezwolenia mógłby się nasilić.

W przytoczonej opinii Ministerstwo zajęło również stanowisko w sprawie proponowanych zmian dot. mieszkań chronionych – zachęcamy do zapoznania się z całością opinii.

Pełna treść projektu stanowiska dostępna jest pod adresem: http://www.mpips.gov.pl/download/gfx/mpips/pl/defaultopisy/10014/1/1/Stanowisko%20Rzadu%20druk%20810.doc

Komentarze (0)

      3 + 2 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

Federacja o projekcie nowelizacji ustawy o pomocy społecznej

Federacja o projekcie nowelizacji ustawy o pomocy społecznej

02 listopada 2020      TAGI:         
Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej zgłosiła...»
Konsultacje społeczne

Konsultacje społeczne – kontrole w pomocy społecznej

10 sierpnia 2020      TAGI:         
Trwają konsultacje społeczne projektu rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki...»
Nowelizacja ustawy o pomocy społecznej

Nowy tekst jednolity ustawy o pomocy społecznej

27 października 2020      TAGI:         
W dniu 26.10.2020 r. zostało opublikowane obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej...»
Ujednolicenie ustawy o zatrudnieniu socjalnym

Nowy tekst jednolity ustawy o zatrudnieniu socjalnym

06 lutego 2020      TAGI:         
W dniu 5 lutego 2020 r. zostało opublikowane obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej...»
Nowelizacja ustawy o pomocy społecznej

Nowelizacja ustawy o pomocy społecznej

19 marca 2021      TAGI:         
Sejm przyjął nowelizację ustawy o pomocy społecznej. Niesie ona ze sobą cały szereg...»