Jak rozliczać czas pracy asystenta rodziny?
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej artykułem 17.2 reguluje pracę asystenta rodziny i wpisuje ją w dwie możliwości pracy: albo w oparciu o umowę zlecenie, albo w oparciu o umowę stosunku pracy w systemie zadaniowego czasu pracy.
W obu przypadkach asystent rodziny winien prowadzić miesięczną kartę pracy, którą dokumentuje swoją pracę zarówno tę przeprowadzoną w miejscu zamieszkania rodziny lub miejscu wskazanym przez rodzinę, jak i tę, która wykonuje na rzecz rodziny w różnych ośrodkach i instytucjach oraz w biurze, np. przygotowując dokumentację. Dobrze, żeby zadania wypisane na karcie zostały potwierdzone podpisem klienta, kogoś pełnoletniego z rodziny, albo aby wbita została pieczątka instytucji lub podpis jej pracownika, aby mieć wiarygodne potwierdzenie.
Każda rodzina w swojej teczce rodziny posiada kartę czasu pracy. Wpisuje się na niej daty, godziny oraz wykonywane czynności.
Dodatkowo asystent w oparciu o wszystkie karty czasu pracy, które przygotował dla poszczególnych rodzin, winien sporządzić łączne zestawienie czasu pracy za dany miesiąc, na którym wpisuje ilość godzi pracy w danym miesiącu wraz z wykonywanymi zadaniami, z uwzględnieniem dni wolnych od pracy, urlopów, zwolnień lekarskich, delegacji itp.