Co w przypadku podjęcia pracy za granicą przez małżonka osoby pobierającej świadczenie rodzicielskie?
W wyżej opisanym przypadku należy postępować zgodnie z art. 23a Ustawy o świadczeniach rodzinnych, który mówi: „(…) W przypadku gdy osoba uprawniona do świadczeń rodzinnych lub członek rodziny tej osoby przebywa poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w państwie, w którym mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, organ właściwy przekazuje wniosek wraz z dokumentami wojewodzie.
W praktyce oznacza to, że jeżeli współmałżonek osoby pobierającej świadczenie rodzicielskie, które wpisuje się w katalog świadczeń rodzinnych, przebywa za granicą, ma zastosowanie koordynacja świadczeń. Wniosek należy złożyć w urzędzie gminy lub miasta (właściwym ze względu na miejsce zamieszkania). Organ winien przekazać całą dokumentację zgromadzoną w sprawie do wojewody, który ustala, czy w innym kraju pobierane są świadczenia na dzieci.
Do momentu otrzymania odpowiedzi, organ przyznający świadczenie nie pracuje nad daną sprawą. Oczekuje na odpowiednią decyzję wojewody. W przypadku otrzymania odpowiedzi mówiącej, że nastąpiła koordynacja świadczeń, wcześniejszą decyzję przyznającą świadczenie rodzicielskie należy uchylić; jeśli świadczenia zostały wypłacone, postanowieniem trzeba wszcząć postępowanie mające na celu rozpoczęcie czynności administracyjnych dążących do wydania decyzji o zwrocie nienależnie pobranych świadczeń.
Jeżeli natomiast świadczenie nie zostało wypłacone, decyzję – jak zostało powiedziane – uchyla się.
W przypadku gdy wojewoda ustali, że w sprawie nie mają zastosowania przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, przekazuje sprawę organowi właściwemu lub informuje o tym fakcie organ właściwy w celu ustalenia prawa do świadczeń rodzinnych. Prawo do świadczeń rodzinnych zostaje ustalone od miesiąca złożenia wniosku.