Idą zmiany w programie „Dobry start”
Procedowany projekt ustawy daje upoważnienie Radzie Ministrów do wydania rozporządzenia dotyczącego szczegółowych warunków realizacji programu („Dobry start”):
1) że realizacja i obsługa świadczeń przyznanych na podstawie programu, w tym w szczególności:
a) składanie wniosku i załączników do wniosku o przyznanie świadczeń, a także wnoszenie innych pism w sprawie świadczeń,
b) doręczanie decyzji, informacji, postanowień, zawiadomień, wezwań, zaświadczeń, i innych pism w sprawie świadczeń
– odbywać się będzie wyłącznie w drodze elektronicznej, za pomocą systemów teleinformatycznych określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów.
2) że decyzje, informacje, postanowienia, zawiadomienia, wezwania, zaświadczenia i inne pisma opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym, kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną organu realizującego świadczenia albo zamieszcza się w nich imię, nazwisko i stanowisko służbowe osoby upoważnionej do ich wydania.
Jednocześnie organ realizujący świadczenia przyznane na podstawie programu będzie zobowiązany do zapewnienia (w swojej siedzibie, oddziale lub innej wyznaczonej jednostce organizacyjnej) dostępu do środków technicznych umożliwiających złożenie wniosku i odbiór korespondencji od organu. Jednocześnie będzie on zobowiązany do zapewnienia pomocy przy wnoszeniu i odbiorze dokumentów.
Wskazane rozwiązanie docelowo ma zapewnić, że żadna osoba uprawniona do świadczeń przysługujących na podstawie programu nie zostanie pozbawiona możliwości wnioskowania o ich przyznanie.
Obawy
Rozwiązanie budzi wiele obaw, gdyż nie każdy dotychczasowy wnioskodawca posiada dostęp do Internetu oraz komputera. Utworzenie stanowiska z dostępem do środków technicznych umożliwiających złożenie wniosku i odbiór korespondencji od organu może skutkować „kanalizowaniem kolejki” osób chcących z niego skorzystać. Urządzenie oraz pracownik do pomocy będą dostępni jedynie w godzinach pracy jednostki. Tym samym możliwość złożenia wniosku przez osoby wykluczone cyfrowo będzie ograniczone czasowo.
Jednocześnie Rada Ministrów Rada Ministrów może postanowić, że składanie wniosku o świadczenia, wnoszenie innych pism w sprawie tych świadczeń lub doręczanie decyzji, informacji, postanowień, zawiadomień, wezwań, zaświadczeń i innych pism w sprawie świadczeń odbywać się będzie wyłącznie w drodze elektronicznej. Wówczas zastosowania w tym zakresie nie znajdą przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
Projekt zakłada również, że w przypadku gdy organem realizującym świadczenia przyznane na podstawie programu będzie Zakład Ubezpieczeń Społecznych, organem wyższego stopnia w stosunku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest Prezes 3 Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
W opinii projektodawcy wprowadzenie powyższych zmian znacznie zoptymalizuje proces obsługi świadczenia.
Projekt ustawy dostępny jest pod adresem:
https://orka.sejm.gov.pl/Druki9ka.nsf/0/445749954F76ED17C12586A100513B58/%24File/1033.pdf
Komentarze Idą zmiany w programie „Dobry start” (2)

Zmiany w pomocy obywatelom Ukrainy

Zmiany w dodatku węglowym procedowane w Senacie

Dobry start – start

Ustawa o kombatantach (…) i Ustawa o pomocy społecznej – kolejne małe – wielkie zmiany

„Dobry start” opublikowany. Jak ubiegać się o świadczenie?
