Partnerzy

      Newsy         

Epidemia a funkcjonowanie urzędów

Wystąpienie epidemii covid-19 na terytorium RP wpłynęło na sposób funkcjonowania urzędów, stawiając przed nimi nowe wyzwania. Odczuwalnym skutkiem było przede wszystkim ograniczenie dostępu do budynków publicznych, jak również konieczność składania korespondencji kierowanej do organów do wystawionych skrzynek podawczych, za pośrednictwem tradycyjnej poczty, poczty elektronicznej, telefonu lub platformy ePUAP.

NIK dokonała kontroli wskazanej płaszczyzny, obnażając wiele jej mankamentów. Epidemia ujawniła konieczność określenia standardów cyfrowych usług publicznych dla administracji samorządowej, propagowania rozwiązań chmurowych oraz koordynacji działań w tym zakresie.

Pojawiła się zatem konieczność prawnego regulowania pracy zdalnej, definiująca ów tryb pracy, wprowadzająca prawa i obowiązki występujące po stronie pracodawcy i pracownika, a nade wszystko sposób rozliczania kosztów zdalnego realizowania zadań.

Kontrola ujawniła, że w połowie przypadków urzędnicy podczas pracy zdalnej korzystali z prywatnych komputerów, ale tylko w jednym z nich uregulowano zasady rozliczania związanych z tym kosztów.

NIK dostrzegła również, że w okresie epidemii zapewnieniem pomocy społecznej osobom starszym, chorym, niepełnosprawnym i samotnym, a także zagwarantowaniem posiłków dzieciom i młodzieży, zajmowały się przede wszystkim ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie czy domy pomocy społecznej. Jak podkreśliła NIK, nie podejmowały one jednak żadnych dodatkowych starań, by dotrzeć do potrzebujących pomocy, a przez to samorządy mogły nie mieć pełnej informacji o osobach wymagających wsparcia.

W skontrolowanych urzędach, poza rozwiązaniami stosowanymi przed wystąpieniem epidemii COVID-19, uruchomiono również infolinie dla osób objętych kwarantanną domową lub izolacją i dostarczano żywność bezpośrednio do miejsca zamieszkania.

Jednocześnie, jak podnosi NIK, w okresie epidemii istotnie wzrosło zapotrzebowanie na interwencje przemocy w rodzinie oraz specjalistyczną pomoc dla jej ofiar, choćby z powodu wspólnej izolacji domowej członków rodzin, gdzie dochodziło do zjawiska przemocy.

W tym stanie rzeczy NIK zaleciła organom wykonawczym jst m.in.:

• cyfryzację świadczonych usług publicznych,
• ponowną identyfikację ryzyka, w przypadku istotnej zmiany warunków funkcjonowania jednostki, w celu zapewnienia ciągłości realizacji zadań.

Zapraszamy do zapoznania się z raportem NIK oraz argumentacją organu kontrolnego:

https://www.nik.gov.pl/plik/id,25613,vp,28386.pdf

Komentarze Epidemia a funkcjonowanie urzędów (0)

      3 + 3 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

Współpraca pomocy społecznej i urzędów pracy na rzecz aktywizacji osób bezrobotnych

09 stycznia 2012     
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Sopocie oraz Powiatowy Urząd Pracy w Gdyni zaprosili...»
Kolejne kroki w kierunku odmrażania urzędów

Kolejne kroki w kierunku odmrażania urzędów

22 maja 2020      TAGI:         
W dniu 16.05.2020 r. zostało opublikowane rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16maja...»

Osoby niepełnosprawne mogą wchodzić z psem do urzędów i sklepów

23 czerwca 2009     
Osoba niepełnosprawna może wejść z psem przewodnikiem do banku, urzędu, szkoły...»
Nie zawsze należy wnosić odpłatność za pobyt w DPS rodzica

Nie zawsze należy wnosić odpłatność za pobyt w DPS rodzica

30 kwietnia 2025      TAGI:      
Ustawodawca w treści art. 64 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j....»
WSA o prywatnym DPS

WSA o prywatnym DPS

30 kwietnia 2025      TAGI:      
Jak przewiduje ustawa o pomocy społecznej, osobie wymagającej całodobowej opieki...»
mObywatel i wybory

mObywatel i wybory

29 kwietnia 2025      TAGI:      
Aplikacja mObywatel staje się niezwykle wszechstronna, a jej funkcjonalność wciąż...»
Alibaba » 29 kwietnia 2025, 08:06

orzeczenie, co z nadpłatą?

honekgo1 » 29 kwietnia 2025, 07:39

Wizualizacja karty ojca u syna

Natalia.św » 28 kwietnia 2025, 18:03

Pobiera śp a chce emeryturę

m@lpa » 28 kwietnia 2025, 14:54

decyzja odmowna

Iza11 » 28 kwietnia 2025, 14:42

trudny klient