„Dobry klimat w pracy”
Ministerstwo, wychodząc naprzeciw pracownikom oraz pracodawcom, przygotowało poradnik „Dobry klimat w pracy”, mający na celu przypomnienie praw, jak i obowiązków wynikających z przepisów prawa.
Obowiązki pracodawcy
Obowiązki pracodawcy rozsiane są po wielu aktach prawnych. Występują m.in. na gruncie:
- Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465, z późn. zm.)
- Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. poz. 1650, z późn. zm.)
- Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. poz. 279, z późn. zm.)
- Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 kwietnia 2017 r. w sprawie wykazu prac uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet w ciąży i kobiet karmiących dziecko piersią (Dz. U. poz. 796)
- Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac (Dz. U. poz. 1240).
Pracodawca a temperatura
Przypomnijmy: pracodawca ma obowiązek zapewnienia klimatyzowanych pomieszczeń do wypoczynku pracownikom wykonującym pracę w pomieszczeniach, w których temperatura spowodowana procesami technologicznymi jest stale wyższa niż 30 °C.
Wspomniany uprzednio obowiązek zapewnienia nieodpłatnie napojów spoczywa na barkach pracodawcy m.in.
• pracownikom zatrudnionym w warunkach gorącego mikroklimatu, charakteryzującego się wartością wskaźnika obciążenia termicznego powyżej 25 °C,
• na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28 °C,
• przy pracach na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia powyżej 25 °C.
Należy mieć na uwadze, że zarówno ilość, rodzaj, jak i temperatura napojów powinny być dostosowane do warunków wykonywania pracy i potrzeb fizjologicznych pracowników.
Ministerstwo nie zapomniało również przypomnieć o obowiązkach ciążących na pracodawcy wobec młodocianych pracowników.
Przypomnijmy: pracownik młodociany to taki, który ukończył 15 lat, ale nie przekroczył 18. Młodocianego nie można zatrudniać przy pracach w pomieszczeniach, w których temperatura powietrza przekracza 30°C, z kolei wilgotność względna powietrza przekracza 65%, a także w warunkach bezpośredniego oddziaływania otwartego źródła promieniowania.
Obowiązujące przepisy nakładają na pracodawcę wiele obowiązków, aby im nie uchybić zapraszamy do zapoznania się z treścią poradnika przygotowanego przez Ministerstwo.
Źródło:
https://www.gov.pl/attachment/645ef154-b025-4365-92a7-51e16e4f89a5
Komentarze „Dobry klimat w pracy” (0)

„Praca dla seniorów. Dlaczego seniorki są w trudniejszej sytuacji na rynku pracy niż seniorzy i jak to zmienić?”

Dofinansowanie na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy

Staż pracy do poprawki – nowelizacja kodeksu pracy

Specjalista ds. pracy socjalnej – oferta pracy

Wojewodowie sprawdzą wykorzystanie środków na obsługę programu “Dobry Start”
