Procedura udzielania pomocy przyspieszona
Jak wynika z jego treści, w rozporządzeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (Dz. U. poz. 893) w § 3 dodano ust. 4 i 5 w brzmieniu:
„4. W przypadku wystąpienia klęski żywiołowej pracownik socjalny zatrudniony w podmiocie uprawnionym przeprowadza wywiad niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o potrzebie przyznania świadczenia.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, pracownik socjalny wypełnia część VII kwestionariusza wywiadu jedynie w zakresie lit. A poz. 1–6 oraz lit. B.”
Zmiana była podyktowana koniecznością dynamicznego udzielania pomocom osobom potrzebującym w związku z wystąpieniem na terenie części kraju klęski żywiołowej.
Rekomendacje Ministerstwa
Dodatkowo Ministerstwo wydało szereg rekomendacji, które docelowo mają usprawnić udzielanie pomocy osobom potrzebującym. Zarekomendowano przede wszystkim aby:
- w zakresie przyjmowania wniosków o zasiłki, do których uprawnione są osoby poszkodowane w powodzi, umożliwić tym osobom jednoczesne składanie niezbędnych wniosków (tzw. zasada „jednego okienka”);
- stosować uproszczone procedury ustalania danych osoby poszkodowanej w powodzi oraz gromadzić wyłącznie niezbędne informacje, potrzebne do określenia potrzeb osoby uprawnionej do skorzystania z pomocy;
- korzystać z możliwości ustalania tych, wyłącznie niezbędnych, informacji na podstawie oświadczeń osób poszkodowanych, bez konieczności pozyskiwania pisemnych zaświadczeń, dokumentów czy potwierdzeń. Możliwość taka jest określona w §10 Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dn. 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 893);
- podczas wypełniania formularza zawartego w załączniku nr 1 część VII do Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dn. 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (Dz. U. z 2021r. poz. 893) wypełniać wyłącznie następujące pola formularza:
a) dane osoby, z którą przeprowadzono wywiad, punkty od 1 do 6 formularza;
b) straty poniesione w wyniku sytuacji kryzysowej występującej na skalę masową, a także klęski żywiołowej. Pozostałych pól nie wypełnia się.
- działania zmierzające do udzielenia przysługującej poszkodowanym w powodzi pomocy podejmować w sposób niezwłoczny, adekwatny do pilnych i znacznych potrzeb osób, które ze względu na klęskę żywiołową znalazły się w trudnej sytuacji”.
Rozporządzenie weszło w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Treść nowelizacji rozporządzenia:
https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2024/1391
Rekomendacje:
https://www.gov.pl/attachment/2ff6c116-76c6-406c-99eb-5587992a2d2e