FAQ cd.
szczegółowo, np. z podaniem jaka forma integracji zostanie zastosowana?
Stopień szczegółowości zadań i jego opis w ramach budżetu projektu zależy od beneficjenta, przy czym istotne jest zachowanie takiej formy, aby z budżetu jasno wynikało jakie koszty będą ponoszone i czemu mają służyć założone wydatki. Równocześnie w przypadku opisu poszczególnych zadań należy stosować zapisy zgodne z zapisami instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu systemowego.
Instrukcja wypełniania wniosku aplikacyjnego została przygotowana jako pomoc dla beneficjentów realizujących projekty. Wskazane w niej kategorie zadań mają ułatwić wypełnienie wniosku i przedstawić założenia budżetowe w formie ryczałtowej. Beneficjent nie musi realizować wszystkich zadań ze wskazanego katalogu (choć niektóre z nich są obligatoryjne) a także może dodać zadania, których w nim nie przewidziano pod warunkiem uzasadnienia ich konieczności w projekcie. Jednocześnie istnieje możliwość innego określenia zadań w projekcie jednakże w takim przypadku nie będą one rozliczane ryczałtowo ale beneficjent ma obowiązek dokładnego pokazania wszystkich kosztów w budżecie.
Biorąc pod uwagę konieczność wspierania w ramach Priorytetu VII PO KL osób zagrożonych wykluczeniem społecznym lub wykluczonych należy zauważyć, że do tych kategorii przynależą m.in. osoby korzystające ze świadczeń pomocy społecznej – niezależnie od podziału administracyjnego (gmina, powiat) wewnątrz systemu pomocy społecznej. W związku dla uznania faktu korzystania ze świadczeń nie ma znaczenia czy zostały one udzielone przez OPS czy PCPR. Natomiast katalog świadczeń z pomocy społecznej jest sprecyzowany w art. 36 ustawy o pomocy społecznej. Jednakże mając na uwadze konieczność szerokiego wspierania osób niepełnosprawnych w dostępie do zatrudnienia i usług społecznych, do osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej należy również zaliczyć te osoby niepełnosprawne, które korzystają z usług powiatowego centrum pomocy rodzinie m.in. na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (w takiej części, w jakiej ustawa określa zakres zadań PCPR).
Nie. Organizacje pozarządowe mogą być beneficjentami wszystkich działań konkursowych oraz występować jako wykonawcy działań zleconych (zgodnie z trybem przewidzianym w ustawie o pomocy społecznej) w projektach systemowych OPS i PCPR.
Zgodnie z zapisami „Zasad…” środki na ekonomiczne usamodzielnienie się stanowią jeden z instrumentów aktywnej integracji, które co do zasady są finansowane ze środków dotacji rozwojowej.
Kwestia wyboru podmiotu/organu, który podpisuje umowę o dofinansowanie projektu pozostaje w kompetencji beneficjenta, gdyż jest uzależniona od zakresu zadań delegowanych dla kierownika jednostki pomocy społecznej. Z dotychczasowej praktyki wynika, że możliwym rozwiązaniem jest podpisywanie wniosku i umowy ramowej przez dyrektora jednostki na podstawie pisemnego upoważnienia od organu samorządu terytorialnego, któremu on podlega, jednakże w przypadku braku takiego upoważnienia, umowę musi podpisać organ dysponujący środkami na realizację projektu systemowego.
Środki JST przeznaczone na współfinansowanie prac społecznie użytecznych mogą być wykazane w projekcie systemowym zarówno jako wkład własny do projektu na ogólnych zasadach dotyczących wskazywania wkładu własnego jak i mogą zostać pokryte ze środków dotacji rozwojowej (wtedy nie są one wykazywane jako wkład własny).
OPS jako beneficjent musi dysponować dokumentami potwierdzającymi wkład własny. Jeżeli sam bezpośrednio nie wydatkuje środków Funduszu Pracy, to musi te dokumenty wyegzekwować z gminy. Forma z punktu widzenia IZ może być dowolna.
W przypadku "wsparcia działań na rzecz integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych" nie zostało określone która część kosztów pobytu w środowiskowym domu samopomocy może zostać dofinansowana. Wynika to z faktu, iż w zależności od potrzeb, instrument ten może być sfinansowany częściowo lub w całości ze środków projektu – pod warunkiem nie przekroczenia limitów przyznanych na osobę objętą projektem. Zawsze w takim wypadku, określając kwotę dofinansowania należy brać pod uwagę zakładany rezultat wsparcia i jego efektywność kosztową tzn. ocenić czy pobyt w środowiskowym domu samopomocy jest instrumentem faktycznie poprawiającym funkcjonowanie społeczno – zawodowe osoby niepełnosprawnej.
Zapisy te odnoszą się do roli ROPS jako koordynatora i realizatora polityki społecznej na terenie całego województwa. Jednym z celów zaangażowania ROPS do projektów systemowych powinno być włączanie do ich działalności procesu animacji współpracy międzyinstytucjonalnej w regionie m.in. poprzez organizowanie wspólnych konferencji, grup roboczych, czy spotkań, mających na celu ułatwianie współpracy pomiędzy OPS, PCPR i PUP i wypracowanie wspólnych standardów takiej współpracy.
Tak. Wynika to z zapisu na str. 15 (przypis do pkt. e) „Zasad …”. Kontrakty socjalne przewidujące jako formę wsparcia wyłącznie prace społecznie użyteczne nie mogą być współfinansowane ze środków projektu systemowego.
Opisane powyżej koszty są kosztami kwalifikowanymi z EFS i ich poniesienie wydaje się możliwe w ramach projektu systemowego o ile na terenie danej gminy/powiatu nie funkcjonują podobne grupy lub kluby samopomocowe do których można skierować uczestników. Należy również pamiętać, że celem projektów z EFS jest finansowanie działań „miękkich” a nie tworzenie nowych struktur czy instytucji.
Zdaniem IZ, powyższa inicjatywa jest możliwa do realizacji również w trybie konkursowym, w ramach Poddziałania 7.2.1. Dodatkową zaletą projektu realizowanego w trybie konkursowym jest możliwość zwiększenia budżetu projektu w zależności od występujących potrzeb, podczas gdy budżet projektu systemowego jest ograniczony do rocznej dotacji i muszą zostać zachowane limity określone w „Zasadach…”.
Zgodnie z ustawą o zasadach prowadzenia polityki rozwoju projekty systemowe w priorytecie VII polegają na dofinansowaniu zadań publicznych realizowanych przez OPS, PCPR i ROPS. Oznacza to, że jednostki te mogą prowadzić w projektach systemowych tylko takie działania, które zostały przewidziane do realizacji na gruncie przepisów ustawowych. Wskazana propozycja wydaje się możliwa do realizacji ewentualnie jako element szerszego programu aktywności lokalnej, pod warunkiem zastosowania instrumentów kwalifikowanych z EFS. Jednocześnie w opinii IZ bardziej adekwatne wydaje się zorganizowanie tego typu inicjatywy w trybie konkursowym w ramach Poddziałania 7.2.1. W takim przypadku grupa docelowa projektu nie musi być złożona wyłącznie z klientów pomocy społecznej i może zostać określona przez beneficjenta (w granicach wyznaczonych przez SzOP). Ponadto w ramach projektu konkursowego nie ma ograniczenia finansowego, które występuje przy projektach systemowych.
Tak. Kwestia wyboru rodzaju umowy pozostaje w kompetencji beneficjenta pod warunkiem zgodności z przepisami prawa określonymi w przepisach odrębnych.
Tak. Środki PFRON mogą stanowić wkład własny jednostki do sfinansowania instrumentów aktywnej integracji, wśród których występują również turnusy rehabilitacyjne. Niemniej jednak przy projektowaniu wsparcia na rzecz osoby niepełnosprawnej należy mieć również na uwadze konieczność poprawy jej funkcjonowania nie tylko społecznego ale i zawodowego.
Tak w przypadku gdy PFORN finansuje WTZ czy ZAZ, ze środków EFS możliwe jest sfinansowanie z dotacji rozwojowej wydatków będących współfinansowaniem ze strony samorządu ale tylko na działania aktywne, prowadzące do rehabilitacji zawodowej i społecznej. W przypadku gdy w ramach projektu możliwy jest udział osoby w zajęciach WTZ zaś środki WTZ nie przewidują takich wydatków możliwe jest sfinansowanie uczestnictwa tej osoby w WTZ w 100% ze środków dotacji rozwojowej.
Tak, mogą być objęci. Warunkiem jest to aby nie było możliwe finansowanie tego samego zadania z dwóch różnych źródeł. Możliwe jest np. finansowanie uczestnictwa osoby w WTZ ze źródeł PFRON i jednoczesne finansowanie zajęć zwiększających kompetencje zawodowe tej samej osoby ze źródeł dotacji rozwojowej.
Jeżeli PCPR planuje realizację działań wobec osób opuszczających placówki opiekuńczo – wychowawcze, środki przeznaczone zgodnie z art. 88 ustawy o pomocy społecznej może określić jako wkład własny pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki.
Tak, jeśli elementem kontraktu socjalnego jest uczestnictwo w turnusie rehabilitacyjnym możliwe jest sfinansowanie tych wydatków ze środków projektu pod warunkiem, że wydatków tych nie pokrywa PFRON.
Okres realizacji projektów jest zintegrowany z budżetem OPS i PCPR na dany rok i zakłada realizację projektu od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku. Nie oznacza to jednak konieczności realizacji wszystkich zadań przez pełne dwanaście miesięcy – możliwe jest wcześniejsze zakończenie działań w projekcie – jednakże będzie to skutkowało na koszty obsługi projektu. Jednocześnie w przypadku gdy w danej jednostce został zatrudniony dodatkowy pracownik do realizacji zadań związanych z aktywną integracją, jego działania są realizowane cały czas np. poprzez upowszechnianie pracy socjalnej.
Zgodnie z zapisami „Zasad…” możliwość zatrudnienia dodatkowego pracownika występuje tylko tam gdzie wskazane to zostało przez IP w załączniku do Planu działania (wraz z informacją o środkach na ten cel) na podstawie analizy potrzeb w zakresie pomocy społecznej. Natomiast ogólna pula środków na realizację projektu jest przeznaczona na sfinansowanie kosztów przede wszystkim w odniesieniu do instrumentów aktywnej integracji a także – ewentualnie – kosztów zarządzania projektem (m.in. księgowości, koordynacji, promocji itp.).
Przewiduje się, że wkładem własnym mogą być zasiłki i pomoc w naturze wypłacane przez gminę w ramach zadań własnych, niezależnie od źródła.
Kwestie pomocy finansowej udzielanej przez OPS w ramach projektu muszą być zgodne z zapisami ustawy o pomocy społecznej i jednocześnie środki na tą pomoc muszą pochodzić ze środków samorządu terytorialnego.
Tak brzmi obecny przepis ustawy o pomocy społecznej. Jednak wymóg ten będzie rozliczany dopiero po 2010 roku.
Partnerstwo z PUP może być realizowane poprzez porozumienie lub list intencyjny.
W takim przypadku koszty te można zaliczyć do zadania Promocja.
W takim przypadku koszty te można zaliczyć do zadania Promocja o ile materiały promocyjne zostaną przygotowane zgodnie z zasadami określonymi w odpowiednich przepisach dotyczących informacji i promocji w ramach PO KL (konieczność zachowania struktur logotypów, oznaczeń itp.).
Odmiany realizacji kontraktu socjalnego (indywidualny program wychodzenia z bezdomności, indywidualny program usamodzielnienia) realizowane są zgodnie z ustawą tj. w przypadku programu usamodzielniania zgodnie z art. 88 ust. 7 realizować go może – po wyrażeniu zgody, jedno z rodziców zastępczych, dyrektor placówki rodzinnej, pracownik socjalny powiatowego centrum pomocy rodzinie, wychowawca, psycholog lub pracownik socjalny placówki opiekuńczo-wychowawczej, domu pomocy społecznej, schroniska dla nieletnich, zakładu poprawczego, specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, młodzieżowego ośrodka wychowawczego albo inna osoba wskazana przez osobę usamodzielnianą.
W przypadku indywidualnego programu wychodzenia z bezdomności – zgodnie z art. 49 ust. 2 i 3 – indywidualny program wychodzenia z bezdomności jest opracowywany przez pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej wraz z osobą bezdomną i podlega zatwierdzeniu przez kierownika ośrodka lub jeżeli osoba bezdomna przebywa w schronisku lub domu dla bezdomnych, indywidualny program wychodzenia z bezdomności może być opracowany przez pracownika socjalnego zatrudnionego w tej placówce. W tym przypadku realizatorem indywidualnego programu wychodzenia z bezdomności w przypadku, jest schronisko lub dom dla bezdomnych.
Zarządzanie projektem realizowane jest w ramach zadania Zarządzanie i może zostać sfinansowane zarówno ze środków dotacji rozwojowej jak i ze środków własnych JST.
Projekty mogą być realizowane w ramach partnerstwa relacji (wspólnej realizacji zadań) lub partnerstwa realizacji (zlecenie zadań). Zasady wdrażania przewidują zlecenie zadnia organizacji pozarządowej jeżeli jest to zgodne z ustawą o pomocy społecznej.
Z punktu widzenia realizacji projektu systemowego nie ma przeszkód aby klient objęty pomocą korzystał z innych świadczeń. Do decyzji pracowników socjalnych pozostaje kwestia objęcia takiego klienta wsparciem w ramach projektu. Jednak w takim przypadku świadczenia te nie są wykazywane w projekcie.
Kontrakt może zostać zawarty zarówno indywidualnie jak i z rodziną w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, z tym że podstawowe działania muszą być skierowane do osoby korzystającej ze świadczeń pomocy społecznej. Możliwe jest również zawarcie odrębnych kontraktów socjalnych w ramach rodziny. Decyzję podejmuje pracownik socjalny w uzgodnieniu z kierownikiem ośrodka pomocy społecznej lub powiatowego centrum pomocy rodzinie.
„Zasady…” określają tylko limity środków przeznaczonych na finansowanie dodatkowego wynagrodzenia dla pracowników socjalnych realizujących projekt oraz określają, że musi to znaleźć swój wyraz w zakresie obowiązków i regulaminie premiowym. Sposób podziału środków i indywidualnego przyznawania pozostawia się beneficjentom.
Odpowiedź jak wyżej.
„Zasady…” i „Wytyczne kwalifikowalności” wydatków przewidują również możliwość oddelegowania pracownika do zadań związanych z projektem w wymiarze zarówno całego etatu jak i części etatu – w zależności od jego udziału w projekcie. W takiej sytuacji jego wynagrodzenie może zostać sfinansowane ze środków projektu, co jednocześnie umożliwia zatrudnienie dodatkowego pracownika do OPS.
Zgodnie z zapisami dokumentów programowych PO KL możliwość remontu pomieszczeń jest dopuszczalna w ramach cross-financingu, co powoduje że może dotyczyć wyłącznie takich kategorii wydatków, których poniesienie wynika z potrzeby realizacji danego projektu i stanowi logiczne uzupełnienie jego działań. Wydatki ponoszone w ramach cross-financingu powinny również zostać przeznaczone przede wszystkim na zapewnienie realizacji zasady równości szans, w szczególności w odniesieniu do potrzeb osób niepełnosprawnych. W związku z tym propozycja pokrycia kosztów remontu pomieszczenia dla pracownika socjalnego nie znajduje uzasadnienia na gruncie zapisów dotyczących kwalifikowalności wydatków z EFS.
IZ nie dostrzega przeciwwskazań dla takiego rozwiązania o ile jest to zgodne z przepisami odrębnymi.
Tak, o ile CIS jest podmiotem posiadającym odrębny status prawny od MOPS (tzn. nie jest jego częścią).
Instrument dotyczących stypendium integracyjnego może być realizowany po wprowadzeniu zmian do ustawy o pomocy społecznej w bieżącym roku.
Powyższe instrumenty mogą być stosowane na podstawie kontraktu socjalnego lub programu aktywności lokalnej. To pierwsze narzędzie nie musi być realizowane w partnerstwie – natomiast przy drugim partnerstwo jest obowiązkowe. Zmiany do ustawy o pomocy społecznej wprowadzone zostaną w bieżącym roku.
IZ nie dostrzega przeciwwskazań dla takiego rozwiązania o ile zasiłek ten jest częścią kontraktu socjalnego na rzecz aktywizacji.
To zależy od wysokości przedmiotu zamówienia. Wszelkie operacje finansowe w ramach projektu muszą być zgodne z obowiązującym prawem krajowym w tym również ustawą o zamówieniach publicznych.
Zgodnie z zapisami „Zasad…” pracownik socjalny jest zatrudniany na okres do 31 grudnia 2010 r. i do tego czasu ma obowiązek realizacji zadań z zakresu aktywnej integracji oraz prowadzenia pracy socjalnej – zarówno finansowanych w ramach projektu jak i w ramach statutowych działań jednostki.
Celem projektów współfinansowanych z EFS w ramach Priorytetu VII jest aktywizacja społeczna i zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. W związku z tym, osoby przebywające w ŚDS mogą być beneficjentami działań wspierających ich funkcjonowanie społeczne i zdrowotne, pod warunkiem połączenia tych działań z działaniami na rzecz poprawy ich funkcjonowania na rynku pracy (niekoniecznie w formie zatrudnienia na otwartym rynku pracy ale również innych form funkcjonowania zawodowego np. stażu, przygotowania zawodowego, praktyki, reintegracji zawodowej, wolontariatu itp.) lub w podjęciu kształcenia i podnoszenia kwalifikacji.
Wspólna realizacja projektu tj. w formie partnerstwa oznacza, że jest wskazany lider partnerstwa oraz jego partnerzy. Każdy z nich ma określone zadania do realizacji w danym projekcie i może dysponować określonymi środkami na ich realizację. W związku z tym w opinii IZ nie istnieje potrzeba dodatkowego zatrudnienia pracowników już zatrudnionych u partnera do realizacji zadań, które partner powinien realizować w projekcie. Natomiast nie ma ograniczeń podmiotowych co do zatrudnienia na stanowisku koordynatora projektu o ile jest to zgodne z odrębnymi przepisami (np. Kodeksem Pracy) tzn. osoba ta nie wykonuje tych samych obowiązków na podstawie odrębnych umów o pracę czy cywilno-prawnych.
Porozumienie może zostać podpisane po wyłonieniu podmiotu w trybie konkursu na podstawie ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie.
IZ nie widzi przeciwwskazań by jednym z elementów instrumentów aktywnej integracji realizowanych przez firmę szkoleniową na rzecz klientów OPS/PCPR, były praktyki w zakładach pracy czy inne formy wsparcia zawodowego. Należy jednak zapewnić, by wsparcie to było zgodne z regułami udzielania pomocy publicznej.
Powyższa decyzja pozostaje w kompetencji beneficjenta(ów).
Każdy beneficjent uprawniony będzie – zgodnie z nowymi zasadami – do rozliczania kosztów pośrednich ryczałtem, jeżeli taką opcję wybierze przy konstruowaniu budżetu w ramach PO KL.
Ryczałty na przejazdy dla pracowników socjalnych powinny być wykazane w odpowiednim zadaniu merytorycznym (np. „Praca socjalna”)a nie w kosztach pośrednich o ile przejazdy będą związane z wykonywaniem określonych zadań merytorycznych przez tych pracowników w projekcie. Natomiast w kosztach pośrednich są wykazywane wyłącznie koszty związane z obsługą techniczną projektu.
Tak, baza ofert szkoleniowych jest prowadzona przez PARP i znajduje się na stronie internetowej www.inwestycjawkadry.info.pl.
Zgodnie z nową, aktualizowaną wersją „Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL”, wydatki związane z obsługą księgową projektu powinny być ujmowane w ramach kosztów pośrednich projektu.
Instytucja Zarządzająca nie wprowadziła ograniczeń w zakresie możliwości zatrudniania pracowników do obsługi projektu przez partnerów.
Koszty związane z obsługą techniczną projektu należy ująć w ramach kosztów pośrednich. Natomiast wynagrodzenie personelu zajmującego się obsługą merytoryczną należy przyporządkować do danego zadania – kosztu bezpośredniego – w ramach projektu.
W ramach wkładu własnego JST możliwe jest wniesienie do projektu pomieszczeń będących w dyspozycji beneficjenta. W takim przypadku kosztem kwalifikowalnym jest koszt utrzymania i wynajęcia pomieszczenia (np. czynsz, opłaty za energię itp.)
Ujęcie w budżecie projektu wynagrodzeń pracowników socjalnych ośrodka nie przesądza o tym, iż wynagrodzenia ich są finansowane z kwoty dofinansowania. Również wkład własny i związany z nim koszt powinien zostać uwzględniony w budżecie projektu.
W ramach cross-financingu dopuszczalne są remonty pomieszczeń udostępnianych na potrzeby projektu i niezbędnych dla realizacji jego celów na zasadach określonych w Wytycznych kwalifikowalności wydatków w ramach PO KL. Wobec tego należy wykazać że powyższy wydatek jest niezbędny do realizacji zasadniczych celów projektu.
Definicja cross-financingu oraz kosztów pośrednich uległa zmianie w przekazanej do konsultacji IP wersji Systemu realizacji PO KL. Należy zauważyć, iż materiały biurowe nie są finansowane w ramach cross-financingu gdyż mogą być kwalifikowalne ze środków EFS. Zgodnie ze zaktualizowaną definicją kosztów pośrednich można w ich ramach rozliczać wydatki na materiały biurowe.
Przepływy finansowe w projektach realizowanych w formie partnerstwa określone powinny zostać w umowie partnerstwa. Istotne jest aby umowa przewidywała, iż środki na dofinansowanie projektu przekazywane są liderowi partnerstwa, który następnie przekazuje je pozostałym partnerom. IZ nie wprowadza natomiast dodatkowych zasad, ani ograniczeń.
IZ nie widzi przeciwwskazań do kwalifikowania wydatków w postaci finansowania psa-przewodnika dla osoby niewidomej, o ile jest to zgodne z celem projektu.
Zapewnienie wkładu własnego OPS i PCPR nie musi oznaczać wniesienia dodatkowych środków pieniężnych do projektu. Szczegółowe zasady wnoszenia wkładu do projektów OPS i PCPR zawierają Zasady przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych OPS, PCPR oraz ROPS w ramach PO KL.
Nie. Zasady kwalifikowalności wynagrodzeń zostały zawarte w Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL. Zgodnie z zapisami tych Wytycznych, jako wkład własny JST można wykazać odpowiedni % kosztów zatrudnienia pracownika socjalnego, realizującego zadania w projekcie. Kwota ta powinna zostać wyliczona jako % od całości wynagrodzenia tego pracownika biorąc pod uwagę czas pracy, który poświęca on na realizację projektu (np. czas prowadzenia kontraktów socjalnych, pracy socjalnej, organizowania programu aktywności lokalnej czy działań na rzecz osób niepełnosprawnych).
IZ nie widzi przeciwwskazań, aby wkład własny został wniesiony w odrębnym podziale procentowym w stosunku do tego określonego w Planie działania. Podział źródeł określony w PD jest indykatywny. Istotne jest natomiast, aby wkład własny ze środków publicznych został wniesiony w odpowiedniej – wynikającej z PD – kwocie.
IZ nie określa zasad księgowania środków z PFRON. Natomiast zasady prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej projektu określone zostały w Zasadach finansowania PO KL. Podstawą kwalifikowania środków PFRON jako wkładu własnego projektu systemowego są Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL. Jeżeli dany wydatek jest kwalifikowalny w ramach projektu, może zostać również wniesiony jako wkład własny.
W ramach PO KL nie wprowadzono wymogu, aby wszystkie wydatki w ramach projektu były wypłacane ze środków zgromadzonych na rachunku bankowym projektu. Z uwagi na powyższe, wydatki finansowane ze środków własnych beneficjenta w ramach wkładu własnego, mogą być ponoszone z rachunków bankowych innych niż rachunek projektu.
Zgodnie z obecnymi zapisami dokumentów programowych i linią demarkacyjną między Priorytetami w PO KL osoby zatrudnione (na podstawie jakiejkolwiek formy umowy) mogą być wspierane w ramach Priorytetu VIII. Wsparcie w ramach Priorytetu VII udzielane jest osobom: w wieku aktywności zawodowej, korzystającym z pomocy społecznej i nie posiadającym zatrudnienia – przy czym fakt ten w ramach projektów systemowych jest stwierdzany przez pracownika socjalnego w drodze wywiadu środowiskowego oraz potwierdzany odpowiednim oświadczeniem osoby biorącej udział w projekcie.
IZ nie widzi przeciwwskazań o ile zachowane zostaną podstawowe warunki rekrutacji do projektu.
Wybór instrumentu wsparcia zależy od beneficjenta. Warunki wsparcia i jego instrumentarium zostały określone w „Zasadach…”.