17 luty
W związku z trwającym naborem projektów systemowych na lata 2009-2010 dla Poddziałania 7.1.1 i 7.1.2 Instytucja Pośrednicząca przedstawia poniżej najczęściej występujące błędy w złożonych wnioskach o dofinansowanie:Błędy formalne:
-
Błędnie wypełnione pole w pkt. 2.1 „Nazwa projektodawcy" – należy wpisać nazwę jednostki samorządu terytorialnego łamane przez nazwę odpowiedniego ośrodka pomocy społecznej lub powiatowego centrum pomocy rodzinie.
-
W Harmonogramie realizacji projektu nie wskazano ilości etatów/czasu poświęconego na realizację poszczególnych zadań przez zaangażowany personel.
-
Nie wypełniono wszystkich pól w Harmonogramie realizacji projektu w pozycji „Liczba uczestników". W przypadku, gdy we wskazanych zadaniach, nie jest przewidziane uczestnictwo osób objętych wsparciem, w puste pola, w pozycji „Liczba uczestników" należy wpisać „0".
-
W przypadku projektów dwuletnich w Szczegółowym budżecie projektu nie we wszystkich pozycjach wypełniono pola „Ilość" i „j.m." W pozycjach w których nie jest przewidziany wydatek w danym roku, w puste pola należy wpisać „0".
Błędy merytoryczne:
-
W punkcie 3.1 „Cel projektu" nie uwzględniono zapisu dotyczącego stanu spełnienia wymogów merytorycznych, a w punkcie 3.3 „Działania" – w opisie zadania Praca socjalna nie uwzględniono zapisu dotyczącego stanu spełnienia wymogów organizacyjnych.
-
Brak wskazania w punkcie 3.4 „Rezultaty" obowiązkowych wskaźników – zgodnie z zaktualizowaną wersją „Zasad przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych…" należy w pkt. 3.4 umieścić następujące wskaźniki twarde: liczbę klientów pomocy społecznej, którzy zakończyli udział w projektach aktywnej integracji oraz liczbę klientów instytucji pomocy społecznej objętych kontraktami socjalnymi. Pozostałe rezultaty są wybierane przez Beneficjenta.
-
Nieprawidłowe przedstawianie pracowników socjalnych zatrudnionych w ramach projektu w Szczegółowym budżecie projektu. Zgodnie z wytycznymi Instytucji Zarządzającej ośrodki pomocy społecznej, które otrzymały w ramach puli na „upowszechnianie pracy socjalne" środki w wysokości średnio 48 tys. zł na etat muszą na każdą przyznaną kwotę 48 tys. zł zatrudnić przynajmniej 1 pracownika socjalnego uwzględniając wszystkie pochodne i koszty związane z jego utrzymaniem. Należy pamiętać, że jeżeli w 2008 roku zatrudniono pracowników socjalnych w ramach projektu, przyznana na „upowszechnianie pracy socjalnej" w 2009 i 2010 roku pula środków powinna być wykorzystana na podtrzymanie tego zatrudnienia. Zgodnie z „Zasadami przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych…" wydatki na wsparcie zatrudnienia dodatkowych pracowników socjalnych (lub doradców ds. osób niepełnosprawnych) dokonywane są do wysokości 4 tys. zł na jedną osobę miesięcznie, z tym że wydatki na wynagrodzenie jednego pracownika nie mogą być wyższe niż 150% przeciętnego wynagrodzenia w ośrodku pomocy społecznej. Dopuszczalne jest zatrudnienie większej liczby pracowników w ramach przyznanego limitu. Nie ma natomiast możliwości zatrudniania pracowników socjalnych w ramach projektu z puli przeznaczonej na „aktywną integrację".
-
Niespójność zapisów pomiędzy punktem 3.3 a harmonogramem i budżetem projektu. Wszystkie wydatki ujęte w budżecie powinny zostać uzasadnione w pkt. 3.3 „Działania".
-
Nieprawidłowo wyliczone koszty personelu – koszty personelu wykazane w budżecie nie są tożsame z kosztami wyodrębnionymi w Szczegółowym budżecie projektu.
-
Brak uzasadnienia kosztów w ramach cross-financingu.
-
Błędne oznaczenie cross-financingu w odniesieniu do sprzętu wykazanego w Szczegółowym budżecie projektu. Zgodnie z „Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego" zasadą cross-financingu jest objęty sprzęt rozumiany jako środek trwały, którego wartość początkowa jest wyższa od 10% kwoty określonej w przepisach podatkowych – czyli powyżej 350,00 zł.
-
Łączenie wydatków w jedną pozycję objętych cross-financingiem i nie objętych, np.
-
wyposażenie dla pracownika socjalnego: komputer + oprogramowanie;
Zgodnie z „Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki" oprogramowanie do komputera bądź laptopa, z uwagi na fakt, iż należy do kategorii wartości niematerialnych i prawnych nie jest objęte zasadą cross-financingu. W związku z powyższym, w sytuacji, w której oprogramowanie nie stanowi integralnej części komputera/laptopa, a jest jedynie dodatkowym zakupem niezbędnym do prawidłowego użytkowania ww. sprzętu należy go wykazać w odrębnej pozycji budżetowej jako wydatek nie objęty zasadą cross-financingu. -
wyposażenie dla koordynatora projektu: biurko, krzesło + lampka na biurko.
W tym przypadku cross-finacingiem nie jest objęta lampka na biurko, ponieważ jako sprzęt nie przekracza wartości 350 zł.
-
-
Nie przedstawiono metodologii do wykazanych wydatków w ramach kosztów pośrednich. Prawidłowo sporządzona metodologia kosztów pośrednich powinna odnosić się do współczynnika wyliczonego na podstawie wydatków bezpośrednich realizowanego w 2009 r. projektu (lub wartości ogólnej projektu) do wydatków funkcjonowania ośrodka pomocy społecznej (bez świadczeń i usług) za 2008 rok. Przykładowa metodologia obliczania kosztów pośrednich, rekomendowana przez Instytucję Pośredniczącą, znajduje się na 47 stronie „Zasad przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych…".
-
W punkcie 3.2 „Grupy docelowe" nie wykazano ilości osób kontynuujących – należy wykazać osoby kontynuujące oraz podać powody dla których konieczna jest dalsza praca z uczestnikami projektu z ubiegłego roku.
Komentarze 17 luty (0)
ucząca się »
12 lutego 2025, 15:05