Spotkanie w MPiPS na temat bezpieczeństwa pracowników pomocy społecznej
Zmiany organizacyjne: skierowanie wytycznych do samorządu i pracodawców w sprawie konieczności dostosowania pomieszczeń jednostek, w tym wprowadzenia odrębnych pokojów rozmów; zobligowanie kierowników jednostek do każdorazowego zgłaszania organom ścigania incydentów przemocy wobec pracowników; stworzenie regionalnego systemu wsparcia dla pracowników pomocy społecznej obejmującego pomoc psychologiczną i prawną; powołanie rzeczników prasowych pomocy społecznej w województwach; opracowanie i wdrożenie materiałów edukacyjnych z zakresu bezpieczeństwa (jako element uzupełniający szkoleń); wprowadzenie wzoru legitymacji służbowej dla asystentów rodziny i koordynatorów pieczy zastępczej; stworzenie stałego systemu monitorowania bezpieczeństwa pracowników w oparciu o okresowe obowiązkowe sprawozdania samorządu i jednostek organizacyjnych pomocy społecznej (m.in. system CAS). Tworzenie przez Radę Pomocy Społecznej na podstawie zebranych danych rekomendacji dla Ministra ws. bezpieczeństwa pracowników.
Kształcenie – Szkolenia: ustalono, że szkolenia mają mieć charakter cykliczny, dobrowolny i obejmować powinny 4 ogólne obszary:
- Ochrona prawna, czyli prawne aspekty bezpieczeństwa pracowników
- Sytuacje zagrożenia i technik samoobrony
- Trudne relacje z klientem
- Radzenie sobie ze stresem
Część ze szkoleń przeprowadzona zostanie w ramach porozumienia z Komendą Główną Policji, pozostałe zostaną zaplanowane w zależności od specyfiki i potrzeb lokalnych. Trwają jeszcze prace nad opracowaniem szczegółowej tematyki szkoleń w wymienionych powyżej 4 obszarach. Zwrócono uwagę na konieczność włączenia modułu „bezpieczeństwo” do programów kształcenia pracowników służb społecznych w Kolegiach Pracowników Służb Społecznych, na kierunkach studiów uprawniających m.in. do wykonywania zawodu pracownika socjalnego oraz specjalizacjach zawodowych.
W trakcie spotkania pojawił się pomysły, aby zakres incydentów agresji, które należy zgłaszać przez system CAS został ujęty w formie katalogu – ułatwi to zgłaszanie przypadków agresji oraz da lepszy wgląd w skalę zjawiska w perspektywie ogólnopolskiej. Uczestniczący w spotkaniu pracownik MPiPS poinformował, że w grudniu 2014 roku do systemu Centralnej Aplikacji Statystycznej (CAS) zgłoszono 10 przypadków agresji ze strony klientów w JOPS, w styczniu 2015 roku odnotowano 5 takich przypadków, w miesiącu lutym (do 18.02.br.) – 5 przypadków. Dane na ten temat zbierane są zgodnie z wytycznymi Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24.12.2014 roku.
Podniesiono również kwestię „Funduszu dla poszkodowanych”. Padła propozycja, aby organizacje pracowników pomocy społecznej (stowarzyszenia, organizacje związkowe) wspólnie utworzyły specjalny pozarządowy i dobrowolny fundusz pomocy poszkodowanym pracownikom i ich rodzinom. Uczestniczący w spotkaniu Pan Marcin Dudek – przedstawiciel Stowarzyszenia Miejskich i Gminnych Ośrodków Pomocy Społecznej „Razem”, które udostępniło konto dla publicznej zbiórki środków dla dzieci tragicznie zmarłych koleżanek z OPS Maków, poinformował, że dotychczas zostało zebrane ponad 120000 zł, a rachunek bankowy (z uwagi na zainteresowanie) będzie jeszcze otwarty do końca miesiąca lutego br.
Komentarze Spotkanie w MPiPS na temat bezpieczeństwa pracowników pomocy społecznej (0)

Zmiany w sferze polityki społecznej od 1 stycznia 2017

Zmiany w Ustawie o pomocy społecznej od 1 kwietnia 2016 r.
