Bezpłatna pomoc prawna. Komu przysługuje i gdzie ją uzyskać?
Od początku 2016 roku każdy powiat realizuje zadanie finansowane z budżetu państwa polegające na prowadzeniu punktów udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej dla osób fizycznych (bezpłatna pomoc prawna).
Nieodpłatna pomoc prawna przysługuje osobom korzystającym z pomocy społecznej (uwzględniany jest okres 12 miesięcy poprzedzających zwrócenie się o udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej), posiadającym Kartę Dużej Rodziny, kombatantom, weteranom. Jednocześnie osobom, które nie ukończyły 26 lat oraz osobom, które ukończyły 65 lat. Ponadto osobom, które w wyniku wystąpienia klęski żywiołowej, katastrofy naturalnej lub awarii technicznej znalazły się w sytuacji zagrożenia lub poniosły straty.
Aby uzyskać nieodpłatną pomoc prawną, należy przedstawić dokumenty potwierdzające uprawnienia do skorzystania z nieodpłatnej pomocy prawnej, np. decyzję lub zaświadczenie o przyznaniu świadczenia z pomocy społecznej, ważną Kartę Dużej Rodziny, dokument tożsamości lub też złożyć pisemne oświadczenie o wystąpieniu klęski żywiołowej, katastrofy naturalnej lub awarii technicznej.
Nieodpłatną pomoc prawną można uzyskać w specjalnie do tego przygotowanych punktach wskazanych i organizowanych przez dany powiat (punkty takie mogą znajdować się m.in. w Starostwach Powiatowych, Powiatowych Centrach Pomocy Rodzinie lub Miejskich Ośrodkach Pomocy Rodzinie). Założeniem jest, aby w każdym powiecie znajdowały się dwa takie punkty, z czego jeden powinien być prowadzony przez organizację pozarządową. Pomocy prawnej w ww. punktach udzielają radcy prawni i adwokaci.