Porady   

Odpowiedzialność etyczna pracownika socjalnego wobec Klienta

Pracownik socjalny ma obowiązek zachowywać etyczną postawę względem osób, z którymi pracuje. Jedną z tych grup są Klienci.

W związku z powyższym pracownik socjalny powinien przede wszystkim szanować godność klienta i jego prawo do samostanowienia. Należy podkreślić również konieczność równego traktowania Klientów, bez względu na ich poglądy religijne, orientację seksualną, wiek, płeć, przekonania polityczne oraz inne preferencje.

Kolejnym zobowiązaniem wynikającym z postawy etycznej jest zaangażowanie pracownika w rozwiązanie problemów Klienta przy wykorzystaniu całej swojej wiedzy, umiejętności i kompetencji. Nie powinien on wyręczać Klienta, ale motywować go do wysiłków na rzecz usamodzielnienia.

Pracownik socjalny nie powinien ukrywać informacji na temat dostępnych świadczeń, z których może korzystać Klient. Powinien udzielić pełnej, rzeczowej informacji o możliwym wsparciu, jakie Klient może otrzymać, jeśli znajduje się w trudnej sytuacji, z której nie potrafi wyjść przy wykorzystaniu własnych zasobów. Niejednokrotnie u pracownika może pojawiać się pomysł, by nie powiadamiać Klienta o możliwości skorzystania z określonego świadczenia tylko dlatego, żeby zaoszczędzić sobie pracy. Bez wątpienia jest to postawa nieetyczna. W przypadku skomplikowanej sytuacji pracownik powinien każdorazowo zaczerpnąć wiedzy od współpracowników, przełożonych w celu uzyskania niezbędnej pomocy. Z drugiej strony – w sytuacji, kiedy wnioskodawca zgłosi chęć zaprzestania pobierania świadczeń, ponieważ nie są mu one już potrzebne, pracownik ma obowiązek zaprzestać świadczenia pomocy.

Jeśli klient marnotrawi pomoc, pracownik ma prawo zgodnie z przepisami prawa zmodyfikować formę udzielanej pomocy.

Każdy pracownik jest zobowiązany do zachowania w tajemnicy powierzonych mu w toku wykonywania czynności zawodowych przez Klienta informacji. Gdyby zaistniała sytuacja wymagająca przekazania poufnych informacji o Kliencie innym osobom, pracownik ma taką możliwość, jednak jedynie w wypadku, kiedy przemawiają za tym ważne względy zawodowe.

Jak widać, w relacji pracownik – Klient po stronie pracownika istnieje wiele zobowiązań, z których musi się wywiązywać w swojej pracy. Przestrzeganie określonych zasad i dbałość o dobro Klienta świadczą o profesjonalizmie pracownika i jego postawie etycznej.

Powyższy tekst został opracowany na podstawie Kodeksu Etycznego Pracowników Socjalnych.

Komentarze (0)

      1 + 3 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

Która gmina jest właściwa do kierowania do DPS? Gmina opiekuna prawnego osoby ubezwłasnowolnionej czy gmina, na terenie której zamieszkuje osoba ubezwłasnowolniona?

29 sierpnia 2017      TAGI:      
Właściwą jest gmina właściwa dla opiekuna prawnego; gmina, na terenie której koncentruje...»

Która gmina jest właściwa, aby ubezpieczyć na 90 dni osobę bezdomną przebywającą w schronisku?

29 sierpnia 2017      TAGI:      
Właściwą jest gmina, na terenie której zamieszkiwała osoba bezdomna. zanim trafiła...»

Wzór decyzji uchylającej specjalny zasiłek opiekuńczy

29 sierpnia 2017      TAGI:      
W Z Ó R Miejscowość, dn….. Imię i nazwisko Adres odbiorcy DECYZJA (NUMER)...»

Czy można przyznać zasiłek okresowy z powodu bezrobocia za pełny miesiąc, jeśli osoba zarejestrowała się jako bezrobotna np. w połowie miesiąca?

29 sierpnia 2017      TAGI:      
W takiej sytuacji nie można przyznać zasiłku okresowego za cały miesiąc, gdyż...»

Różnica w wyliczaniu dochodu z gospodarstwa rolnego w świadczeniach rodzinnych i pomocy społecznej

29 sierpnia 2017      TAGI:      
Przy ustalaniu prawa do pobierania świadczeń rodzinnych, czyli przy przeliczaniu dochodu...»