Rola pracownika socjalnego w procedurze Niebieskiej Karty
Pracownik socjalny będący członkiem Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie lub grupy roboczej podejmuje działania na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie w ramach obowiązków służbowych. Jego zadaniem jest szeroko rozumiana praca socjalna, czyli działalność, której celem jest pomoc osobom i rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej. Ma na celu pobudzenie i wzmocnienie sił Klienta do pokonania jego problemu oraz wspieranie go w wytrwaniu w sytuacji, kiedy problem zostanie zażegnany.
Pracownik socjalny sprawuje monitoring sytuacji rodziny, w której występuje przemoc (utrzymuje regularny kontakt z osobą pokrzywdzoną, stosującą przemoc, odwiedza ich miejsce zamieszkania), przekazuje informacje na temat możliwości i warunków skorzystania ze świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej. W chwili otrzymania informacji, że w danej rodzinie występuje przemoc, powinien wykorzystać swoje podstawowe narzędzie pracy i przeprowadzić rodzinny wywiad środowiskowy, zawierający szereg informacji na temat sytuacji życiowej rodziny – mieszkaniowej, zawodowej, zdrowotnej. Stawia diagnozą i ocenia sytuację rodziny. Udziela informacji na temat tego, gdzie oraz od kogo można otrzymać pomoc psychologiczną, prawną, poradnictwo medyczne, zawodowe i rodzinne.
Jeżeli zachodzi potrzeba izolacji ofiary przemocy od sprawcy, kieruje pokrzywdzoną osobę do placówki dla ofiar przemocy w rodzinie. W przypadku dzieci z rodzin, gdzie występuje przemoc, podejmuje czynności zapewniające wsparcie dzienne w placówkach opiekuńczo-wychowawczych (np. świetlicy środowiskowej).
Ważnym obowiązkiem pracownika socjalnego jest także przekazanie do sądu informacji, że w danej rodzinie występuje zjawisko przemocy (z zaznaczeniem, kto jest ofiarą przemocy, kto jest sprawcą, liczba i wiek dzieci w rodzinie).