Odpowiedzialność etyczna pracownika socjalnego wobec współpracowników
Pracownik socjalny powinien charakteryzować się postawą etyczną względem swoich współpracowników.
Jego postawa powinna opierać się przede wszystkim na lojalności zawodowej oraz uznawaniu wiedzy i doświadczenia pozostałych pracowników. Największym problemem ludzi, nie tylko pracowników socjalnych, jest niedostatek obiektywizmu, ponieważ – co naturalne – subiektywizm powala zaoszczędzić czas i wysiłek poznawczy. Pracownik socjalny powinien powinien pracować nad obiektywną oceną współpracowników.
W sytuacji, gdy pracownik zauważy nieetyczne zachowanie współpracowników, powinien krytycznie i stanowczo zająć stanowisko w tej kwestii.
Wprowadzenie w życie powyższych zachowań jest trudne, choćby dlatego, że niejednokrotnie pracownicy widują się także na gruncie prywatnym, związują się między nimi przyjaźnie. Jeśli tak się dzieje, zdecydowanie powinni nauczyć się oddzielać relacje zawodowe od prywatnych, aby móc zachować w pracy pełen obiektywizm.
Ponadto pracownicy socjalny zobowiązani są wykonywać swoje obowiązki również we współpracy z innymi pracownikami. W przypadku pojawienia się konfliktu między pracownikami – ani jego przebieg, ani rozwiązanie nie powinno mieć negatywnych skutków dla Klienta.
Powyższy tekst został opracowany przy pomocy Kodeksu Etycznego Pracowników Socjalnych.