Zadania grupy roboczej powołanej przez Zespół Interdyscyplinarny ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie
Grupa robocza to krąg ludzi powołany przez Zespół Interdyscyplinarny ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie do pracy w ramach określonej procedury „Niebieska Karta”. Grupa robocza liczy kilka osób i wybierana jest indywidualnie do każdej sprawy, są to więc osoby mające styczność z rodziną dotkniętą problemem przemocy w rodzinie lub działające w jej środowisku.
Wszyscy członkowie przed przystąpieniem do pracy podpisują oświadczenie o poufności informacji i danych. Zgodnie z Ustawą o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie członkami grupy roboczej mogą być pracownicy jednostek pomocy społecznej (np. pracownicy socjalni, psycholodzy), gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji (np. dzielnicowi), oświaty (dyrektorzy, pedagodzy, wychowawcy klasowi), ochrony zdrowia (np. lekarze, pielęgniarki), kuratorzy oraz inne osoby i specjaliści z dziedziny przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Grupa robocza po otrzymaniu „Niebieskiej Karty – A” od przewodniczącego Zespołu interdyscyplinarnego dokonuje wymiany posiadanych informacji na temat rodziny dotkniętej przemocą (osób dorosłych, dzieci), diagnozuje sytuację rodziny, wspólnie opracowuje plan pomocy dla rodziny dotkniętej przemocą, rozdziela między swoimi członkami poszczególne zadania, monitoruje na bieżąco sytuację rodziny (utrzymuje stały kontakt z członkami rodziny, odwiedza rodzinę w jej miejscu zamieszkania, zaprasza osobę dotkniętą przemocą oraz wzywa osobę stosującą przemoc na spotkania grup roboczych). Wszystkie czynności członków grupy roboczej muszą być dokumentowane.
Kiedy podjęte działania doprowadzają do oczekiwanego rezultatu, czyli ustania przemocy w rodzinie, członkowie grupy przekazują akta sprawy przewodniczącemu Zespołu Interdyscyplinarnego.