Porady         

Zadania powiatu z zakresu pomocy społecznej

Art. 19 Ustawy o pomocy społecznej określa zadania powiatów w zakresie pomocy społecznej. Poniżej zostaną przedstawione zadania o charakterze własnym w oparciu o cyt. Artykuł.

Różnica między zadaniami gminy a powiatu jest taka, że w przypadku tego drugiego nie istnieje podziału na zadania, które są obligatoryjne i na te, które zależą od decyzji pracownika.

Podobnie jak w przypadku gminy, w zakresie zadań własnych powiatu znajduje się opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami.

Kolejnymi z zadań powiatu są: prowadzenie specjalistycznego poradnictwa (np. prawnego), pomoc na rzecz usamodzielnionych wychowanków, czyli tych, o których mowa w Ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, a także pomoc dla osób mających trudności w integracji ze środowiskiem po opuszczeniu różnego rodzaju placówek.

Zadania powiatu obejmują także pomoc dla cudzoziemców posiadających status uchodźcy lub tych, którzy uzyskali ochronę uzupełniającą. Pomoc ta obejmuje eliminowanie trudności w integracji ze społeczeństwem.

Kolejne zadania dotyczą prowadzenia i rozwoju infrastruktury o zasięgu ponadgminnym różnych placówek, tj. Domów Pomocy Społecznej (dotyczy to także umieszczania w nich osób), mieszkań chronionych, ośrodków interwencji kryzysowej, ośrodków wsparcia, z pominięciem Środowiskowych Domów Samopomocy i innych ośrodków dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Zadaniem powiatu jest także dbanie o kadrę pomocy społecznej z terenu powiatu poprzez szkolenie i doskonalenie zawodowe oraz realizowanie doradztwa merytorycznego dla kierowników i pracowników z terenu powiatu.

Inne zadania to: podejmowanie działań, które wynikają z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych, sporządzanie sprawozdań oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie, sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej, utworzenie i utrzymywanie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia dla pracowników.

Poniżej – na podstawie art. 20 Ustawy o pomocy społecznej – przedstawione zostaną zadania  z zakresu administracji rządowej realizowane przez powiat.

Pierwsze z nich dotyczy pomocy cudzoziemcom, którzy uzyskali w RP status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, w zakresie indywidualnego programu integracji oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne, a także świadczenie im pomocy w zakresie interwencji kryzysowej.

Kolejne zadania obejmują: prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi, realizację zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, których celem jest ochrona poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.

Komentarze (0)

      1 + 3 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

Dochód jednorazowy a dochód za okres w pomocy społecznej

  Według interpretacji Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej zgodnie...»

Jak ustalić kuratora ds. doręczeń w pomocy społecznej?

10 sierpnia 2017      TAGI:      
  W pomocy społecznej praktykuje się stanowisko pełnomocnika ds. doręczeń,...»

Jakie zbiory danych powinien zgłosić do GIODO ośrodek pomocy społecznej?

Ośrodek pomocy społecznej winien zgłosić Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych...»

Kwalifikowanie rodzin do pomocy z programu „Pomoc Państwa w zakresie dożywiania”

28 lipca 2017      TAGI:      
  Program „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020 został...»