Z orzecznictwa sądów administracyjnych – „dochód z pola”

Art. 8 ust. 9 Ustawy o pomocy społecznej obliguje do przyjęcia, że z 1 ha przeliczeniowego uzyskuje się dochód miesięczny w wysokości 288 zł (wysokość ustalona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2015 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej). Do dochodu jednakże nie wlicza się dochodu z powierzchni użytków rolnych poniżej 1 ha przeliczeniowego.

Wnioskodawca może mieć zatem wątpliwości dlaczego, skoro nie zajmuje się gospodarstwem, Ośrodek wlicza mu dochód z tytułu jedynie posiadania przez niego użytków rolnych.

Jak podkreśla WSA w Białymstoku, obowiązujące przepisy nie przewidują możliwości ustalenia dochodu z gospodarstwa rolnego w innej wysokości niż określona w art. 8 ust. 9, nawet jeśli faktyczny dochód z tego tytułu nie jest uzyskiwany. Dla ustalenia dochodu na potrzeby postępowania w sprawach świadczeń z pomocy społecznej nie ma znaczenia, jakie rzeczywiste dochody osiągane są z gospodarstwa rolnego ani czy grunt jest w ogóle uprawiany. Decydujący jest tytuł własności lub posiadania gruntu oraz jego zaklasyfikowanie.

Wykładnia analizowanego art. 8 ust. 9 Ustawy o pomocy społecznej była wielokrotnie dokonywana w orzecznictwie sądów administracyjnych, w którym jednolicie przyjmuje się, iż przepis ten zakładający swego rodzaju fikcję prawną, nakazuje obligatoryjne przyjęcie ryczałtowego dochodu z gospodarstwa rolnego w wysokości wskazanej w tym przepisie. W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się również na możliwość sprzedaży lub dzierżawienia osobie trzeciej gospodarstwa, którego strona nie uprawia bądź które z jakichkolwiek przyczyn nie przynosi dochodów (por. wyroki NSA: z dnia 24 listopada 2011 r. sygn. akt I OSK 1154/11; z dnia 17 lutego 2010 r., sygn. akt I OSK 1292/09 i z dnia 7 grudnia 2009 r., sygn. akt I OSK 724/09; z dnia 7 grudnia 2009 r., I OSK 724/09; z dnia 21 października 2010 r., sygn. akt I OSK 928/10 – wszystkie dostępne w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych).

Dodatkowo należy zauważyć, że przepis art. 8 ust. 9 Ustawy o pomocy społecznej był też przedmiotem oceny Trybunału Konstytucyjnego, który wyrokiem z dnia 6 maja 2008 r., sygn. akt K 18/05 (Dz.U. Nr 82, poz. 503), orzekł o jego zgodności z art. 2 i art. 32 Konstytucji RP.

(WSA w Białymstoku II SA/Bk 719/16 z dnia 12.01.2017 r.)

Pełna treść orzeczenia: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/EAD5A73633

Komentarze (0)

      4 + 4 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

Dochód z 1 ha przeliczeniowego w 2019 r.

Dochód z 1 ha przeliczeniowego w 2019 r.

06 października 2020      TAGI:         
W dniu 23.09.2020 r. zostało opublikowane obwieszczenie Prezesa Głównego Urzędu...»
Kolejne wydłużenie pracy zdalnej i zasiłków opiekuńczych

Kolejne wydłużenie pracy zdalnej i zasiłków opiekuńczych

12 kwietnia 2021      TAGI:         
W dniu 8.04.2021 r. zostało opublikowane rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 kwietnia...»
„Po pierwsze Rodzina!” kolejna edycja

„Po pierwsze Rodzina!” kolejna edycja

09 kwietnia 2021      TAGI:         
Rozpoczyna się kolejna edycja konkursu „Po pierwsze Rodzina!”. Organizacje mogą...»
Dodatkowy zasiłek opiekuńczy wydłużony. Dziewczynka w przedszkolu bawiąca się kolorowym liczydłem

Zamknięte żłobki i przedszkola. Dodatkowy zasiłek opiekuńczy wydłużony

29 marca 2021      TAGI:         
Zmieniająca się dynamicznie sytuacja epidemiologiczna w kraju skutkuje kolejnym już...»
Pracownik socjalny i praca zdalna

Pracownik socjalny i praca zdalna

25 marca 2021      TAGI:         
Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej oraz Uniwersytet...»
Hyundai » 16 kwietnia 2021, 20:16

Zasilek pielegnacyjny

malgorzata2021 » 16 kwietnia 2021, 17:39

bezdomny

Aisab48 » 16 kwietnia 2021, 15:01

Obliczenie potrącenia - komornik