W jakich przypadkach zawieszamy decyzję w pomocy społecznej?
Zgodnie z art. 106 ust 5. w związku z art. 11, 12 i art. 107 ust. 5 Ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r.: (…) decyzję administracyjną zmienia się lub uchyla, jeżeli wystąpią przesłanki takie jak np. marnotrawienie przyznanych świadczeń, celowe niszczenie przyznanych świadczeń, brak współdziałania z pracownikiem socjalnym, niewywiązywanie się z ustaleń zawartych w kontrakcie socjalnym, a także jeżeli ulegnie zmianie sytuacja dochodowa osobista bądź rodziny albo jeżeli pobrane świadczenie będzie świadczeniem nienależnie pobranym.
Przyznając świadczenia z pomocy społecznej, zawiesić można postępowanie administracyjne. O zawieszeniu postępowania na podstawie art. 97 §1 pkt 4, art. 123 §1 Kodeksu postępowania administracyjnego strona zostaje powiadomiona zawsze w przypadku, gdy nie jest możliwe wydanie decyzji administracyjnej kończącej postępowanie. W pomocy społecznej dzieje się tak najczęściej w momencie, gdy do Ośrodka Pomocy Społecznej wpłynął wniosek o przyznanie pomocy, przeprowadzono wywiad środowiskowy w celu ustalenia sytuacji rodzinnej, ale wydanie decyzji administracyjnej wymaga jeszcze weryfikacji dokumentów, których strona nie dostarcza, np. orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, zaświadczenia o dochodach itp. Postępowanie zawiesza się do dnia otrzymania brakującego dokumentu.
Na okres zawieszenia postępowania osobie, która ubiegała się o zasiłek stały, przyznaje się z urzędu zasiłek okresowy.