Procedura egzekwowania nienależnie pobranych świadczeń z Funduszu Alimentacyjnego
Jeżeli Ośrodek poweźmie informację, że strona pobiera świadczenie, które jej się nie należy, wówczas pracownik wzywa stronę do Ośrodka w celu złożenia wyjaśnień i zaznajomienia się z aktami sprawy.
Stronę wzywamy Postanowieniem wszczynającym postępowanie i zgodnie z art. 10 Kpa. Umożliwiamy jej zaznajomienie się z aktami zgromadzonymi w sprawie oraz do wypowiedzenia się w tej sprawie:
(…) Organy administracji publicznej obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań (…).
Gdy strona zgłosi się do Ośrodka, przedstawia się jej wszystkie dokumenty zgromadzone w sprawie. Sporządza się protokół i strona ma możliwość wypowiedzenia się co do akt zebranych w sprawie. Każda uwaga jest protokołowana.
Następnie należy uchylić decyzję przyznającą świadczenie i w kolejnym punkcie orzec o kwocie nienależnej, a także określić termin zwrotu nienależnie pobranego świadczenia wraz z odsetkami lub poinformować o potrąceniach ze świadczeń bieżących. Za termin do spłaty ustala się termin np. końca miesiąca, kwartału – różnie praktykowane jest to w Ośrodkach.
Jeśli strona nie wpłaci określonej kwoty do wskazanego dnia, wysyła się jej upomnienie, a później, jeśli i to nie skutkuje, oddaje się sprawę do komornika sądowego.
W przypadku Funduszu Alimentacyjnego nienależnie pobrane świadczenia zwraca się wraz z odsetkami, które są naliczane od pierwszego dnia miesiąca, który następuje po dniu wypłaty świadczenia.