Procedura w przypadku nienależnie pobranego świadczenia
Jeżeli Ośrodek poweźmie informację, że strona pobiera świadczenie, które jej się nie należy albo istnieje przypuszczenie, że sytuacja rodziny, sytuacja dochodowa itp. jest inna niż ta oświadczona podczas wywiadu, należy wówczas wszcząć postępowanie w tej sprawie i Postanowieniem, zgodnie z art. 10 Kpa, wezwać stronę do czynnego udziału w sprawie i zaznajomienia się z dokumentami.
Gdy strona zgłosi się do Ośrodka przedstawia się jej wszystkie dokumenty zgromadzone w sprawie. Sporządza się protokół i strona może wypowiedzieć się co do akt zebranych w sprawie. Każda uwaga zostaje zaprotokołowana.
Następnie pracownik socjalny najczęściej przeprowadza wywiad środowiskowy, podczas którego opisuje obecną sytuację rodziny wraz z sytuacją dochodową oraz, jeżeli sytuacja uległa zmianie (polepszyła się) i pobierane świadczenie nie przysługiwało, wnioskuje o: uchylenie decyzji przyznającej oraz o wydanie decyzji administracyjnej, w której w postanowieniu w punkcie pierwszym ustala się wysokość nienależnie pobranego świadczenia z pomocy społecznej w formie zasiłku XXX w wysokości XXX zł, za okres XXX.
W punkcie drugim natomiast ustala się termin, w którym strona winna dokonać zwrotu należności określonej w pkt. 1 decyzji. Należy tu wskazać jakiś konkretny dzień. Można go wcześniej ustalić ze stroną. Lub jeżeli strona woli, czyli na jej wniosek, można zwrot nienależnie pobranego świadczenia rozłożyć na raty, co również należy zaznaczyć w decyzji.
Nienależnie pobrane świadczenie może być także potrącane z wypłat bieżących, np. w przypadku zasiłku stałego. O tym, że będzie potrącane z bieżąco wypłacanych świadczeń, należy poinformować stronę w decyzji.
Strona może zwrócić się z prośbą o umorzenie spłaty, jeśli wykaże, ze znajduje się w trudnej sytuacji życiowej, zdrowotnej, rodzinnej itp.