Newsy         

Centra Usług Społecznych. Kontrowersje wokół minimalnych kwalifikacji pracowników

Z dniem 1 stycznia 2020 r. gminy mogą powoływać do życia nowe jednostki organizacyjne pomocy społecznej tj. Centra Usług Społecznych w miejsce dotychczasowych Ośrodków Pomocy Społecznej.

Akt prawny regulujący wskazaną materię, tj. ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych, ukonstytuował strukturę organizacyjną podmiotu. Zawiera szczegółowe regulacje dotyczące wymogów, jakie powinna spełniać kadra pracownicza. Znajdują się w nim szczegółowe wymagania w zakresie wykształcenia i posiadanego doświadczenia przez osoby, które będą zatrudnione w centrum, tj. dyrektora centrum, organizatora pomocy społecznej, organizatora usług społecznych, koordynatora indywidualnych planów usług społecznych oraz organizatora społeczności lokalnej. Tym samym do sprawowania określonych funkcji konieczne jest ukończenie specjalistycznego szkolenia.

Minima programowe

Konstruowany projekt aktu wykonawczego do ustawy określa minimum programowe, wymiar zajęć dydaktycznych realizowanych w ramach szkoleń z zakresu: zarządzania i organizacji usług społecznych, opracowywania i realizacji indywidualnych planów usług społecznych oraz organizacji społeczności lokalnej, a także wymagania dotyczące kadry dydaktycznej prowadzącej szkolenia w ramach poszczególnych modułów z zakresu tych szkoleń.

Jak donosi Federacja – ów minima programowe znacznie odbiegają i są godzinowo mniejsze od analogicznych szkoleń, np. z zakresu specjalizacji w zawodzie pracownika socjalnego lub specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej.

Federacja wskazuje, że projekt rozporządzenia może wprowadzać systemowe nierówności i nie jest spójnie powiązany z dotychczasowym systemem zdobywania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych w obszarze pracy socjalnej oraz pomocy społecznej.

Ponadto zwraca uwagę na niejasne i niespójne z innymi, analogicznymi rozporządzeniami zapisy, dotyczące wymogów stawianych kadrze dydaktycznej, która miałaby przygotowywać przyszłych pracowników CUS w zakresie posiadanego doświadczenia w prowadzeniu szkoleń czy doświadczenia na stanowiskach kierowniczych dotychczasowych jednostek organizacyjnych, co zdaje się eliminować praktyków nie posiadających doświadczenia w kierowaniu lub koordynowaniu w/w podmiotami.

Zachęcamy do zapoznania się ze stanowiskiem Federacji w w/w sprawie:
http://federacja-socjalnych.pl/images/PDF/4_20_ministerstwo_rozporzdzenie_minimumprogramowe.pdf

Komentarze (2)

      5 + 5 = ?    
Jasne! Tylko po to te rozwiązania.
DODAŁ: socjalna DNIA 03 lutego 2020 O 11:43
Obniżenie wymogów załata braki kadrowe...
DODAŁ: socjalny DNIA 23 stycznia 2020 O 14:27

ZOBACZ PODOBNE

Asystent osoby niepełnosprawnej

„Centra opiekuńczo-mieszkalne” – ruszył nabór wniosków

Rozpoczął się nabór wniosków w ramach programu „Centra opiekuńczo-mieszkalne”....»
Bezpłatne szkolenia dla pracowników socjalnych

Bezpłatne szkolenia dla pracowników socjalnych

11 stycznia 2022      TAGI:         
3 stycznia ruszyła rekrutacja na nową turę bezpłatnych szkoleń realizowanych przez...»
Sprzęt komputerowy dla dzieci z rodzin byłych pracowników PGR-ów

Sprzęt komputerowy dla dzieci z rodzin byłych pracowników PGR-ów

04 października 2021      TAGI:         
4 października rusza nabór wniosków na zakup sprzętu komputerowego dla dzieci zrodzin...»
Ceny usług opiekuńczych w górę

Ceny usług opiekuńczych w górę

04 lutego 2021      TAGI:         
Rzecznik Praw Obywatelskich w swoim wystąpieniu do Ministerstwa Rodziny i Polityki...»
Centra opiekuńczo-mieszkalne – nabór dodatkowy

Centra opiekuńczo-mieszkalne – nabór dodatkowy

12 października 2021      TAGI:      
Ministerstwo ogłosiło dodatkowy nabór wniosków w ramach programu „Centra opiekuńczo-mieszkalne”....»
Ania80 » 19 stycznia 2022, 20:57

Umowa zlecenie

EWA19 » 19 stycznia 2022, 18:51

dodatek mieszkaniowy od 2022r.

paco » 19 stycznia 2022, 17:30

Wniosek ePUAP