Newsy         

Centra Usług Społecznych. Kontrowersje wokół minimalnych kwalifikacji pracowników

Z dniem 1 stycznia 2020 r. gminy mogą powoływać do życia nowe jednostki organizacyjne pomocy społecznej tj. Centra Usług Społecznych w miejsce dotychczasowych Ośrodków Pomocy Społecznej.

Akt prawny regulujący wskazaną materię, tj. ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych, ukonstytuował strukturę organizacyjną podmiotu. Zawiera szczegółowe regulacje dotyczące wymogów, jakie powinna spełniać kadra pracownicza. Znajdują się w nim szczegółowe wymagania w zakresie wykształcenia i posiadanego doświadczenia przez osoby, które będą zatrudnione w centrum, tj. dyrektora centrum, organizatora pomocy społecznej, organizatora usług społecznych, koordynatora indywidualnych planów usług społecznych oraz organizatora społeczności lokalnej. Tym samym do sprawowania określonych funkcji konieczne jest ukończenie specjalistycznego szkolenia.

Minima programowe

Konstruowany projekt aktu wykonawczego do ustawy określa minimum programowe, wymiar zajęć dydaktycznych realizowanych w ramach szkoleń z zakresu: zarządzania i organizacji usług społecznych, opracowywania i realizacji indywidualnych planów usług społecznych oraz organizacji społeczności lokalnej, a także wymagania dotyczące kadry dydaktycznej prowadzącej szkolenia w ramach poszczególnych modułów z zakresu tych szkoleń.

Jak donosi Federacja – ów minima programowe znacznie odbiegają i są godzinowo mniejsze od analogicznych szkoleń, np. z zakresu specjalizacji w zawodzie pracownika socjalnego lub specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej.

Federacja wskazuje, że projekt rozporządzenia może wprowadzać systemowe nierówności i nie jest spójnie powiązany z dotychczasowym systemem zdobywania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych w obszarze pracy socjalnej oraz pomocy społecznej.

Ponadto zwraca uwagę na niejasne i niespójne z innymi, analogicznymi rozporządzeniami zapisy, dotyczące wymogów stawianych kadrze dydaktycznej, która miałaby przygotowywać przyszłych pracowników CUS w zakresie posiadanego doświadczenia w prowadzeniu szkoleń czy doświadczenia na stanowiskach kierowniczych dotychczasowych jednostek organizacyjnych, co zdaje się eliminować praktyków nie posiadających doświadczenia w kierowaniu lub koordynowaniu w/w podmiotami.

Zachęcamy do zapoznania się ze stanowiskiem Federacji w w/w sprawie:
http://federacja-socjalnych.pl/images/PDF/4_20_ministerstwo_rozporzdzenie_minimumprogramowe.pdf

Komentarze (2)

      4 + 3 = ?    
Jasne! Tylko po to te rozwiązania.
DODAŁ: socjalna DNIA 03 lutego 2020 O 11:43
Obniżenie wymogów załata braki kadrowe...
DODAŁ: socjalny DNIA 23 stycznia 2020 O 14:27

ZOBACZ PODOBNE

Zgłaszanie pracowników DPS na szczepienie COVID-19

Zgłaszanie pracowników DPS na szczepienie COVID-19

04 stycznia 2021      TAGI:         
Dyrektor domu pomocy (DPS) społecznej może podjąć starania w celu zorganizowania...»
Wsparcie dla pracowników pomocy społecznej

Pomoc społeczna – wsparcie dla pracowników

20 kwietnia 2020      TAGI:         
Ogłoszony stan epidemii skutkował wprowadzeniem wielu zmian nie tylko mentalnych,...»
Ataki na pracowników socjalnych

Co z aktami przemocy wobec pracowników socjalnych?

Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej o drastycznym...»
miesięczny dodatek dla pracowników DPS

Będzie miesięczny dodatek dla pracowników DPS

06 lipca 2020      TAGI:         
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zapowiedziało kolejne wsparcie dla...»
Ceny usług opiekuńczych w górę

Ceny usług opiekuńczych w górę

04 lutego 2021      TAGI:         
Rzecznik Praw Obywatelskich w swoim wystąpieniu do Ministerstwa Rodziny i Polityki...»