Pracownik socjalny kontra koronawirus
Tym samym pojawiają się głosy, aby „wykorzystać” pracowników pomocy społecznej do kontaktu z osobami podlegającymi kwarantannie. Federacja zwraca uwagę zarówno pracodawcom, jak i pracownikom, że do kontaktu z osobami chorymi lub podlegającymi kwarantannie, uprawnione są wyłącznie służby medyczne lub mundurowe.
W razie podejrzenia, że petent może być osobą zarażoną, poddaną kwarantannie, wykazującą objawy chorobowe lub/i przebywał na zagrożonym terenie – należy skorzystać z uprawnienia wskazanego w art. 210 k.p. (opuszczenie miejsca zagrożenia) oraz powiadomić Wojewódzką Stację Sanitarno-Epidemiologiczną, jeśli dana osoba nie była wcześniej zgłoszona.
W tym stanie rzeczy Federacja wystąpiła do wojewodów, jak również właściwego Ministra wskazując, że w obecnej sytuacji kontakt z osobami podanymi kwarantannie wskazywałby jednoznacznie, iż warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika, a także jego najbliższych. W tym stanie faktycznym i prawnym organy władzy państwowej i samorządowej nie powinny zatem dopuszczać do wystąpienia ww. sytuacji i powinny stać na straży przestrzegania w/w przepisów.
Jednocześnie Federacja ma świadomość konieczności zapewnienia przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej osobom z grup szczególnego ryzyka, np. osobom starszym przebywającym w domach pomocy społecznej, a także udzielenia im niezbędnej pomocy oraz wsparcia, zgodnie z kompetencjami określonymi w ustawie o pomocy społecznej, jednocześnie przypominając, że wskazana grupa zawodowa nie jest kompetencyjnie przygotowani do wykonywania zadań nakierowanych na bezpośredni kontakt w obszarach zagrożonych. Pracownicy w/w sektora najczęściej nie zostali przeszkoleni w tym zakresie, jak również mogą nie posiadać wyposażenia niezbędnego do ochrony osobistej.
Wskazane jak wyżej koncepcje wymagają nie tylko rozwagi, ale przede wszystkim głębokiej refleksji nad konsekwencjami. Rodzi to pytanie, czy pracownik socjalny na pewno jest w stanie stawić czoła temu wyzwaniu? Czy są na to gotowi zarówno pracownicy, jak i ich pracodawcy? Czy warto rozważyć inne obszary, na których w/w grupa zawodowa mogłaby z powodzeniem nieść pomoc?
Źródło:
https://federacja-socjalnych.pl/index.php/813-pomagamy-ale-adekwatnie-do-sytuacji
Komentarze Pracownik socjalny kontra koronawirus (1)

Pracownik musi znać powody….

Pracownik socjalny okiem sądu
