Ocena NIK „Za życiem”
NIK dokonał kontroli realizacji założeń programu w okresie od stycznia 2017 r. do czerwca 2020 r. Jak wynika z raportu, z najistotniejszych form pomocy przeznaczonych dla tej szczególnej grupy można było korzystać w niewielkim zakresie.
Jak podnosi NIK, żadna z kontrolowanych instytucji nie dysponowała pełnymi danymi dotyczącymi liczby i miejsca zamieszkania osób uprawnionych do pomocy. Z kolei jedynie w 4 z 16 województw nie można było korzystać ze świadczeń opieki paliatywnej i hospicyjnej.
W ocenie kontrolujących niemal wszystkie formy pomocy zaplanowano bez rzetelnego rozpoznania rzeczywistych potrzeb grup, które miały z nich korzystać, a znaczną część kosztów związanych z realizacją działań na rzecz rodziny przerzucono na samorządy, które nie były w stanie udźwignąć takiego ciężaru.
Uchwałodawca wielkie nadzieje pokładał w asystentach rodziny. Mieli oni koordynować działania w oparciu o opracowywany katalog wsparcia możliwego do uzyskania oraz występowaniu przez asystenta rodziny do odpowiednich podmiotów, w celu umożliwienia skorzystania ze wsparcia.
Zakładano zatem zwiększenie liczby asystentów o profesjonalnym przygotowaniu do pełnienia takich obowiązków, poszerzenie zakresu ich działania i upowszechnienie oferowanych przez nich usług. Zakładanych celów nie udało się osiągnąć.
Jak podkreśla NIK, przyczyną takiego stanu rzeczy było istotne zmniejszanie poziomu dofinansowania wynagrodzeń w ciągu zaledwie 3 lat – o niemal 30% w przypadku zatrudniania na podstawie umowy o pracę oraz o niemal 50% w przypadku umowy zlecenia.
Jednocześnie kontrolerzy NIK ustalili, że w badanym okresie w 198 gminach w całym kraju (ok. 8%) nie zatrudniano ani jednego asystenta rodziny.
Nadto Ministerstwo Rodziny w ocenie NIK w niewielkim stopniu zadbało o przygotowanie asystentów do wykonywania nowych obowiązków, szczególnie w zakresie oczekiwanej przez rodziny wiedzy na temat badań, rehabilitacji, konsultacji medycznych dla kobiet w zagrożonej ciąży i noworodków z najcięższymi niepełnosprawnościami. Jak ustalono w/w szkolenia przeszła nieliczna grupa pracowników pomocy społecznej, w tym asystenci rodziny.
Raport NIK zdaje się uwypuklać wiele problemów, z którymi boryka się prawodawca w realizacji założeń uchwały. Waga zagadnienia wiążąca się z ludzką egzystencją nastręcza wniosków o konieczności pochylenia się nad wskazaną problematyką, za którą zawsze kryje się człowiek, wymagający szczególnej pomocy państwa.
Zapraszamy do zapoznania się z raportem NIK:
https://www.nik.gov.pl/plik/id,24960,vp,27708.pdf
Komentarze Ocena NIK „Za życiem” (0)

Ocena ryzyka a ochrona danych osobowych

Początek opiniowania projektu o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją programu „Za życiem”

Nowy tekst jednolity ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”

„Za życiem” – nowy tekst jednolity ustawy

Dodatkowe wynagrodzenie roczne
