Zamówienia publiczne a powódź
Jednakże, jak przypomina Ministerstwo, w/w ustawa przewiduje tryby udzielenia zamówienia pozwalającego na szybkie i adekwatne zareagowanie na skutki tego typu zdarzeń losowych, m.in. w celu zapobieżenia, ograniczenia lub konieczności usunięcia skutków zaistniałego zdarzenia.
Wskazywany przez Ministerstwo tryb negocjacji bez ogłoszenia oraz zamówienia z wolnej ręki, charakteryzują się dużym odformalizowaniem oraz przyśpieszeniem procedury udzielenia zamówienia publicznego w szczególnych, określonych ustawą Prawo zamówień publicznych okolicznościach.
Należy przy tym jednak pamiętać, że powyższe tryby, będące niekonkurencyjnymi trybami udzielenia zamówienia, mogą być zastosowane tylko w przypadkach określonych w ustawie Pzp, jak również, że przesłanki warunkujące ich zastosowanie nie mogą podlegać wykładni rozszerzającej
Należy zatem podzielić stanowisko Ministerstwa, że zdarzenie takie jak powódź determinuje potrzebę natychmiastowej realizacji zamówień niezbędnych do zapobieżenia, ograniczenia lub natychmiastowego usunięcia jej skutków. Będą m.in. zakupy na akcję ratowniczą, wykonanie prac umożliwiających jedyny dojazd do miejscowości, prace porządkowe mające na celu zapobieżenie epidemiom itp.
W takich wypadkach możliwe będzie skorzystanie z dyspozycji art. 214 ust. 1 pkt 5 ustawy (art. 305 pkt 1 ustawy Pzp dla postępowań o wartości mniejszej niż progi unijne) i realizacja zamówienia z tzw. wolnej ręki.
Więcej informacji w stanowisku Ministerstwa:
https://www.gov.pl/attachment/5cebc512-969e-4963-a05d-e321f6208134