NIK krytycznie o przeciwdziałaniu przemocy domowej
Co wynika z kontroli NIK?
Jak wynika z treści poczynionych ustaleń, zarówno policja, jak i instytucje pomocy społecznej nie w pełni wywiązywały się z ustawowych obowiązków. Wskazany zarzut dotyczył większości skontrolowanych jednostek. Żadna z jednostek podlegających kontroli nie opracowała narzędzi, procedur lub metod identyfikowania osób szczególnie zagrożonych przemocą domową.
Jak czytamy w raporcie, informacje o uruchomionych procedurach nie były przekazywane między instytucjami niezwłocznie bądź w wielu przypadkach ich przekazanie nie było dokumentowane. Dodatkowo w części skontrolowanych podmiotów zidentyfikowano przypadki zwlekania z przekazaniem formularzy Niebieskiej Karty członkom zespołów interdyscyplinarnych lub grup roboczych, co utrudniało dynamiczną realizację zadań.
Jednym z największych problemów w ocenie NIK było samo niedoszacowanie skali zjawiska przemocy domowej. Dopiero jego diagnoza pozwoli na stworzenie lokalnych programów i systemów zapobiegania przemocy domowej oraz pomocy jej ofiarom. W wielu skontrolowanych jednostkach w ogóle nie zaplanowano środków finansowych na przeciwdziałanie zjawisku, co w ocenie NIK nie tylko uniemożliwiało realizację zaplanowanych działań, ale również świadczyło o niskim priorytecie, jaki temu problemowi nadały lokalne władze.
NIK pochyliła się również nad zjawiskiem zakładania niebieskich kart przez inne niż policja grupy zawodowe. NIK zwraca uwagę, że setki tysięcy osób zatrudnionych w szkołach, przychodniach czy szpitalach miały bezpośredni kontakt z potencjalnymi ofiarami przemocy domowej, w tym nieletnimi. Każda ze wskazanych grup zawodowych mają szanse dostrzec pierwsze symptomy przemocy, jednak liczba zakładanych przez te grupy zawodowe niebieskich kart była znikoma.
Zalecenia NIK w sprawie przeciwdziałania przemocy domowej
Przeprowadzone kontrole pozwoliły na sformułowanie przez NIK zaleceń dla instytucji realizujących wskazane zadania. Wśród zaleceń dla ośrodków pomocy społecznej znalazły się:
1) rzetelne opracowanie gminnych programów przeciwdziałania przemocy domowej w terminie umożliwiającym rozpoczęcie jego realizacji bezpośrednio po upływie okresu obowiązywania poprzedniego programu;
2) możliwie niezwłoczne powoływanie grup diagnostyczno-pomocowych, przekazywanie ich członkom NK część A i wyznaczanie terminu posiedzenia tych grup;
3) każdorazowe opracowywanie indywidualnego planu pomocy dziecku;
4) wykazywanie prawidłowych danych w sprawozdaniach z realizacji Krajowego Programu;
Całość raportu NIK:
https://www.nik.gov.pl/plik/id,30583,vp,33639.pdf
Komentarze NIK krytycznie o przeciwdziałaniu przemocy domowej (1)

NIK krytycznie o cyberbezpieczeństwie w samorządach
Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy

RPO o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Jest odpowiedź Ministerstwa

Razem wobec przemocy w rodzinie

Nie zawsze należy wnosić odpłatność za pobyt w DPS rodzica
