Newsy

Dane niesolidnego rodzica muszą być specjalnie chronione


Osoby, które zajmują się zbieraniem i gromadzeniem danych dłużników alimentacyjnych, muszą posiadać certyfikaty dostępu do informacji niejawnych.
Klauzula zastrzeżone po wypełnieniu znajduje się na druku wywiadu alimentacyjnego przeprowadzanego z dłużnikiem oraz na oświadczeniu majątkowym odbieranym przez upoważnionych pracowników  gminy dłużnika.

Wprowadzenie tego zwrotu oznacza, że informacje zawarte w obu dokumentach stanowią tajemnicę służbową w rozumieniu ustawy z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. nr 196, poz. 1631 z późn. zm.) i wymagają posiadania certyfikatu dostępu do informacji niejawnych. Dotyczy to również osób, które mają potem dostęp do tych danych. Takie jest też stanowisko resortu pracy.

– W moim referacie takie upoważnienia ma już kilku pracowników – mówi Jan Hućko, kierownik referatu świadczeń rodzinnych Urzędu Miasta w Tarnowie.

Dodaje, że taki wymóg służy odpowiedniemu zabezpieczeniu danych dłużnika.

W niektórych ośrodkach pomocy społecznej, które zajmują się z upoważnienia gminy obsługą Funduszu Alimentacyjnego, obowiązek posiadania certyfikatów budzi wątpliwości.

– Dostateczną ochronę informacji dotyczących dłużnika zapewnia tak jak w innych przypadkach ustawa o ochronie danych osobowych – mówi Norbert Paprota, dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bochni.

Jego zdaniem ten obowiązek nie jest konieczny, zwłaszcza że w pomocy społecznej wywiady środowiskowe także są przeprowadzane i są one o wiele bardziej szczegółowe.

– Zawierają więcej danych wrażliwych, dotyczących zdrowia, sytuacji majątkowej i rodzinnej niż te, które musi podawać w swoim wywiadzie dłużnik alimentacyjny – dodaje Norbert Paprota.

Również zdaniem Jolanty Zarębskiej, zastępcy dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Grudziądzu, wyrabianie certyfikatów jest wymogiem przesadnym.

– Część dłużników jednocześnie korzysta z pomocy społecznej. W obydwu przypadkach podają więc takie same dane, ale tylko te dotyczące Funduszu są dodatkowo zabezpieczane – mówi Jolanta Zarębska.

Zgodnie z ustawą o ochronie informacji niejawnych pracownicy, którzy starają się o dostęp do informacji zastrzeżonych, są zgłaszani przez ich dyrektora do pełnomocnika ochrony informacji niejawnych, który jest ustanowiony w każdej gminie.

Osoby te wypełniają ankiety bezpieczeństwa, a następnie są poddawane procedurze sprawdzającej przez pełnomocnika. Trwa ona około dwóch miesięcy i kończy się wystawieniem certyfikatu – poświadczenia bezpieczeństwa z klauzulą zastrzeżone na dziesięć lat.

Źródło: GazetaPrawna
Artykuł z dnia: 2009-03-02
Autor: Michalina Topolewska
Oprac. ops.pl lotsy

Komentarze (0)

      2 + 2 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

Rejestracja czasu pracy a dane biometryczne

Rejestracja czasu pracy a dane biometryczne

18 maja 2020      TAGI:         
Pracodawcy stosują różne metody ewidencji czasu pracy, od podpisywania listy obecności...»

Jak chronić swoje dane osobowe? UODO wyjaśnia

25 listopada 2019      TAGI:         
Wychodząc naprzeciw potrzebom społecznym, Urząd Ochrony Danych Osobowych nakreślił...»
dane kontaktowe

Pracodawca a prywatne dane kontaktowe pracownika

24 sierpnia 2020      TAGI:         
Pracodawca w procesie rekrutacji uzyskuje wiele danych pracownika, w tym również prywatne...»

Nowelizacja ustawy o ewidencji ludności. Dane z systemu PESEL dostępne w każdej gminie

16 lipca 2019      TAGI:         
Z dniem 1 lipca 2019 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o ewidencji ludności. Namocy...»
Dodatkowy zasiłek opiekuńczy

Otwarcie żłobków a zasiłek opiekuńczy dla rodzica

04 maja 2020      TAGI:         
Otwarcie z dniem 6 maja 2020 r. określonych rodzajów placówek – żłóbków, przedszkoli,...»
Monia2020 » 03 grudnia 2020, 22:09

Działalność gospod.

MGOPS123 » 03 grudnia 2020, 20:53

Koordynacja działalność

Durina » 03 grudnia 2020, 19:26

kasyno

Just5 » 03 grudnia 2020, 19:01

Uzysk z zatrudnienia