Newsy

Przepisy dyskryminują osoby otrzymujące dodatek dla samotnego rodzica

Niepełne rodziny korzystające ze świadczeń z Funduszu Alimentacyjnego są w lepszej sytuacji niż pobierające dodatek do zasiłku rodzinnego dla samotnego rodzica.

Janusz Kochanowski, rzecznik praw obywatelskich, wystąpił do Jolanty Fedak, ministra pracy i polityki społecznej, w sprawie zróżnicowania kryteriów umożliwiających ubogim rodzinom pobieranie świadczeń. Wątpliwości rzecznika budzi art. 11a ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. nr 139, poz. 992). Dotyczy on dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu samotnego wychowywania dziecka. Przysługuje on rodzicowi na dziecko, na które nie może mieć zasądzonych świadczeń alimentacyjnych od drugiego rodzica, ponieważ rodzic ten nie żyje, ojciec jest nieznany lub powództwo o alimenty zostało oddalone. To świadczenie wynosi 170 zł lub 250 zł miesięcznie na dziecko niepełnosprawne, przy czym nie może być ono wyższe niż 340 i 500 zł na wszystkie dzieci.

– Przyjęcie takiego rozwiązania ma zapobiegać fikcyjnym rozwodom lub niezawieraniu małżeństw przez rodziców, po to by otrzymywać pomoc od państwa – mówi Dorota Głogosz z Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych.

Jednak zdaniem Janusza Kochanowskiego wprowadzenie takiego ograniczenia nie jest uzasadnione. Rzecznik dodaje, że takiego ograniczenia nie ma w mającym podobny charakter świadczeniu z Funduszu Alimentacyjnego, a wcześniej w przepisach regulujących pobieranie zaliczki alimentacyjnej. W tym przypadku świadczenie alimentacyjne przysługuje w wysokości zasądzonych alimentów, ale nie więcej niż 500 zł na jedno dziecko. Nie ma natomiast podanej łącznej kwoty świadczeń przysługujących jednej rodzinie.

Rzecznik zwraca uwagę, że obydwa świadczenia mają na celu pomoc i wsparcie osobom, które nie mogą uzyskać należnych alimentów przez bezskuteczność ich egzekucji lub niemożność zasądzenia. Janusz Kochanowski dodaje, że skoro do szczególnej pomocy państwa mają prawo rodziny niepełne, często ubogie, a takimi są nierzadko rodziny pobierające te dwa świadczenia, to system tej pomocy powinien być oparty na czytelnych i sprawiedliwych zasadach dla wszystkich rodzin.

Źródło: GazetaPrawna
oprac. ops.pl lotsy

Komentarze (0)

      3 + 4 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

MRPiPS: Osoby nieformalnie wychowujące dziecko – bez pomocy państwa

18 kwietnia 2019      TAGI:         
Rzecznik Praw Obywatelskich zaniepokojony problemem prawnych ograniczeń w dostępie...»
Dla kogo dodatek do wynagrodzenia w DPS-ach?

Dla kogo dodatek do wynagrodzenia w DPS-ach?

26 października 2020      TAGI:         
W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (Działanie 2.8 Rozwój usług społecznych...»
Dodatkowy zasiłek opiekuńczy

Otwarcie żłobków a zasiłek opiekuńczy dla rodzica

04 maja 2020      TAGI:         
Otwarcie z dniem 6 maja 2020 r. określonych rodzajów placówek – żłóbków, przedszkoli,...»

Dodatek energetyczny – nadchodzą duże zmiany. Radni będą musieli podjąć uchwałę

13 maja 2019      TAGI:         
Wejście w życie ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku...»

Szczegóły programu „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej”

30 września 2019      TAGI:         
Dotychczas na łamach serwisu informowaliśmy o nowym programie Ministerstwa Rodziny,...»
leon » 26 października 2020, 00:12

Aneksy i II transza.

G. KOP » 25 października 2020, 16:38

Podział świadczenia 500+

amgk » 23 października 2020, 14:08

zarządzenie czyste powietrze