Stracili zasiłki przez Naszą Klasę
Dwie podopieczne złotowskiego ośrodka pomocy społecznej straciły zasiłki, bo… zostały namierzone na portalu Nasza Klasa, gdzie chwaliły się zagranicznymi wakacjami.
Mieszkaniec Warszawy, który w styczniu ub.r. zadzwonił na policję i zagroził, że wysadzi w powietrze budynek komendy na Ochocie, został namierzony dzięki informacjom z Naszej Klasy. To była jedna z głośniejszych spraw, kiedy to portal społecznościowy okazał się przydatny nie tylko do szukania dawnych kolegów z klasy. Ilu przestępców wpadło w podobny sposób, na ten temat policyjne źródła milczą.
– Sprawdza się każde możliwe źródło informacji, ale to praca typowo operacyjna i nikt nie prowadzi tu żadnych statystyk – mówi nadkom. Romuald Piecuch z Zespołu Prasowego KWP w Poznaniu.
Nic do ukrycia nie ma z kolei Piotr Brewka, kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Złotowie. W ostatnim czasie z grona jego podopiecznych ubyły dwie osoby; ubyły właśnie przez Naszą Klasę. Pani Anna, młoda kobieta o niskich dochodach, kwalifikowała się do przyznania jej zasiłku. Pracownicy ośrodka nabrali jednak podejrzeń, kiedy jeden z nich natrafił na Naszej Klasie na jej zdjęcie w słonecznej Hiszpanii. Kiedy przyszła po zasiłek, zapytali ją o Hiszpanię. Wtedy kobieta odwróciła się na pięcie i wyszła. Dopiero później tłumaczyła, jak się tam znalazła.
– Mówiła, że na wycieczkę została zaproszona i nie zapłaciła za nią ani grosza – opowiada Piotr Brewka. – Była jednak na tyle uczciwa, że nie wzięła przyznanej jej zapomogi.
Podobnie zachowała się inna podopieczna złotowskiego MOPS-u, która na Naszej Klasie zamieściła zdjęcia z wycieczki do Pragi. Kiedy doszło do konfrontacji, również sama zrezygnowała z zasiłku.
Z kolei inny złotowianin również starał się o zasiłek, chociaż na Naszej Klasie można było obejrzeć jego samego i jego samochód.
Polski system opieki społecznej nie doczekał się jeszcze rozwiązań, które wprowadzili u siebie Niemcy: tam sam fakt posiadania samochodu odbiera prawo do ubiegania się o zapomogę. Pracownikom złotowskiego MOPS-u zostaje więc jedynie uświadamianie swoich podopiecznych o niestosowności np. chwaleniem się wycieczkami czy to samochodami.
W skrajnych przypadkach zostaje jeszcze zawiadomienie do prokuratury. Pilski MOPS kieruje w ciągu roku średnio 2-3 sprawy do prokuratury. Najczęściej jednak występuje o zwrot nienależnie pobranego świadczenia. I chociaż nie było jeszcze w Pile przypadku namierzenia nieuczciwego podopiecznego dzięki NK, nie oznacza wcale, że nie będzie ich w przyszłości.
– To jest rzeczywiście dobre źródło informacji – mówi Wanda Kolis, dyrektor MOPS-u w Pile.
Agnieszka Świderska
Źródło: Polska – Głos Wielkopolski
Oprac. ops.pl lotsy
Komentarze Stracili zasiłki przez Naszą Klasę (0)

Podmioty, na rzecz których wykonywane są przez nieletnich prace społeczne
Przejęcie CISTOR przez Stowarzyszenie Partnerstwo Społeczne
Procedura odebrania dziecka przez pracownika socjalnego
EPISKOPAT: podnieście zasiłki
Zasiłki stałe zadaniem własnym gminy
