Kontrola zarządcza w jednostkach pomocy społecznej
Kontrola zarządcza powstała w celu podejmowania działań zmierzających do osiągnięcia celów i zadań przez jednostki pomocy społecznej. Działania te powinny być zgodne z prawem, wykonywane w sposób efektywny, oszczędny i terminowy.
Kontrola zarządcza posiada cele, do których, zgodnie z Ustawą o finansach publicznych, zalicza się:
– zgodność działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi;
– skuteczność i efektywność działania;
– wiarygodność sprawozdań;
– ochrona zasobów;
– przestrzeganie i promowanie zasad etycznego postępowania;
– efektywność i skuteczność przepływu informacji;
– zarządzanie ryzykiem.
Aby wdrożyć kontrolę zarządczą do jednostki pomocy społecznej, kierownik jednostki powinien wskazać cel jej funkcjonowania. Cel ten powinien odpowiadać istniejącym w Ośrodku procedurom. Do w/w procedur zaliczmy: zarządzenia, instrukcje, zakres obowiązków, upoważnienia, system bezpieczeństwa, strukturę organizacyjną.
Kontrola zarządcza jest procesem długofalowym, najważniejszą jej częścią jest wyznaczanie celów i zadań oraz monitorowanie ich realizacji. Aby ocenić, czy cele i zadania są realizowane, czy pojawiły się problemy i ewentualnie jak je rozwiązać, należy opracować sprawozdanie z wykonania planu, mieć dostęp do stanu kontroli z ubiegłego roku.
Istnieją także standardy kontroli zarządczej w jednostkach pomocy społecznej, które można traktować jako wskazówki co do postępowania, także doskonalenia kontroli zarządczej.
Jedną z ważniejszych części kontroli, jak zostało wspomniane powyżej, jest monitorowanie i ocena jej funkcjonowania. Można tego dokonać osobiście, poprzez samoocenę lub wykorzystać technikę, jaką jest ankieta, która może stanowić cenny materiał dla poprawy działania kontroli zarządczej.